Trust - Low (2002)
The Great Destroyer - Low (2005)
The Great Destroyer - Low (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Filling holes with tiny sounds

On a dark, raging sea, Ships lay sleeping beneath, Overhead, spinning past...

For noen år siden var jeg i Minnesota. Etter lengre tid med ekstrem innlandsvarme søkte jeg noe målløst nordover mot Lows hjemby, Duluth, og ble der overrasket av en voldsom storm. I ly på en liten café kunne jeg sitte og betrakte mektige Lake Superior utfolde seg i all sin velde under en nattsvart himmel. Det eneste mennesket som så ut til å våge seg utendørs var en dristig surfer som forsøkte å temme bølgene. Low får meg alltid til å tenke på denne ensomme mannen som kjempet på det majestetiske havet, like sårbar og kraftfull som den musikken de i en årrekke har skjenket oss.

Trioen har gitt ut et knippe meget sterke skiver siden oppstarten i 1994, med The Curtain Hits the Cast (1996) og den salige juleplaten Christmas (1999) som personlige favoritter. I 2000 kom live-utgivelsen One More Reason to Forget som var innspilt i en tom kirke, et sted som passet både med deres tro, og med den katedralske storheten som finnes i deres vare, detaljerte uttrykk. Selv om de fortsatt spiller saktere enn de fleste så innebærer Things We Lost In the Fire noe av den samme skrittvise utviklingen i forhold til tidligere plater mot mer tilgjengelige og melodiøse viser. De lykkes dermed igjen, med god hjelp fra tekniker Steve Albini, å forene et valiumknaskende Mamas & Papas med kirkelig salmesang.

Selv om Low også viser sine mer hardtslående sider ved enkelte anledninger (Dinosaur Act i særdeleshet), er det særlig i de enkle begravelses-hymnene (In Metal, Embrace, Kind of Girl, Like a Forest) at de beveger lytteren mest. Mye av styrken til bandet ligger som alltid i kontrastene mellom Parkers vevre englerøst og Sparhawks mørke stemmeklang, som sammen skaper meget vake vokalharmonier. Når de utfylles av blant andre tre strykere, en trompetist og en pianist, skapes også en bredere lydflate i det store rommet de befinner seg i - "filling holes with tiny sound" som de så treffede uttaler på en av låtene her.

Low predikerer både håp, tvil og tro, og er modige nok til å forsøke å gå på vannet mens truende bølger hele tiden forsøker å senke dem ned i evigheten. Things We Lost In the Fire er det beste eksempelet på at de lykkes i sin balansegang.

Neil Young - On the Beach

(Reprise)

Now I'm livin' out here on the beach, but those seagulls are still out of reach.