It's Too Hot To Sleep

Brian Eno
Loren Mazzacane Connors

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ahh... Velvære

Dagdrøm deg bort til det engelske bondelandet med denne reutgivelsen fra Pete Townshends svigerinne.

Virginia Astley er en singer/songwriter med kraftig og vakker røst, som har hatt sin fot i flere prosjekter. Blant annet har hun bidratt på Pete Townshends Slit Skirts-singel, spilt fløyte på Locust-plata Morning Light (1997) og er tidligere medlem av 70-tallsbandet The Ravishing Beauties. Denne reutgivelsen av hennes debut som soloartist fra 1983 er en stemningsskapende, sofistikert og varm instrumental plate. På hennes organiske ambient-teppe av lyder fra bondenaturen rundt Oxfordshire i England, trakterer Astley på det mest delikate vis sitt piano og sin fløyte. Herlig vakkert er det. From Gardens Where We Feel Secure er en perle av en utgivelse.

Temaet for plata er atmosfæren på en sommerdag i det engelske bondelandskapet. Noe denne damen lykkes meget så godt å fange. Man kan nesten kjenne sommerbrisen og lukten av kyr - kyr pre kugalskapen i England. Dette er nemlig en bonderomantisk oppfordring til meditative sysler. Astley begynte allerede i en alder av syv å spille piano, og fløyten har hun blåst liv i siden 14-års alder. Og hvilke nydelige klassiske melodier hun legger oppå dette pastorale ambient-teppet. Et teppe som består av sjarmfulle opptak av blant annet kirkeklokker, knirkende vannmøller, jamrende dører, brekende geiter, griseklynk og ikke minst fuglekvitter. Masse fuglekvitter. Dette gjøres med en vanvittig harmoni og fredfullhet som gir en vanedannende ro i sjelen. Hadde denne skiva rotert med jevne mellomrom hos i utgangspunktet krigsglade maktinnehavere, offiserer og terrorister ville det nok ikke vært så mye krig i verden. Litt flåsete sagt, jeg vet. Bare tenker noe à la A Clockwork Orange. Bare mye mer humant. Dette er fredfull og vakker musikk, som gir velvære. Intet mindre.

For tiden skriver Astley bok, og håper å gi ut en ny instrumental-plate. La oss håpe hun kan finne den samme magien som på From Gardens Where We Feel Secure. I mellomtiden kan du dagdrømme deg bort med Virginia Astleys lindrende vellyd fra 1983.