Vagabond
HammerFall
Whitesnake

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Tungt fyll

Jørn Lande står i spissen for ti låter som hver for seg og samlet sliter med spenningskurven.

Jorn er bandet til Jørn Lande. Mange kjenner vokalisten fra Vagabond og Masterplan, enda flere fra Norges VM-låt Alt For Norge fra 1994. Sistnevnte må det være noe av det mest ubehagelige nasjonalistiske som er gitt ut under begrepet idrettsglede. Jorn følger opp tradisjonen med norsk rockehistories grusomste cover. En skrikende Jørn Lande med det norske flagget i hånda er selvsagt hysterisk morsomt, men jeg tviler på om det var en humorist som sto bak ideen.

Nå skal jeg legge alle fordommer til side og konsentrere meg om innholdet. Jorn lager stilsikker og tradisjonell heavy rock som neppe vil provosere noen med sans for høye gitarer. Jørn Lande har en stødig og god stemme som passer musikken perfekt. Han minner meg om en tyngre utgave av David Coverdale. I bandet finner man også Hammerfalls Magnus Rosén. Out To Every Nation inneholder ingen store overraskelser, men mye helt grei hard rock. Noen låter, som Living With Wolves og, har mye tyngde. Andre, som Vision Eyes, er betydelig lettere.

Tekstene på Out To Every Nation blir iblant litt for forutsigbare og platte. Jeg kjøper ikke redde-verden-holdningen i Vision Eye eller One Day We Will Put Out The Sun. Verst blir det i Rock Spirit. Rimet "Michael wants to rock/ all around the clock/ you can hear it down the block/ that Michael learns to rock" setter meg like mye ut hver gang. Jeg kan fortsatt ikke spore et snev av humoristisk sans noe sted.

Det blir også for få virkelig minneverdige låter. Mye av dette er OK som fyllmateriale, men slike skiver trenger ofte en anelse hitpotensiale. Dette finner jeg ikke på Out To Every Nation. I tillegg føler jeg at den beinharde tøffheten til Lande blir litt krampaktig i lengden.

Noen av disse låtene sliter jeg som sagt litt med, men hovedsakelig er det snakk om helt OK saker. Problemet er at det aldri kommer noe høydepunkt eller noe utslag i noen form for spenningskurve. Dette er heavy rock på det jevne. Verken låtene eller prestasjonene er i nærheten av å pirre lysten til å høre mer. Med andre blir det litt tamt, tross blodalvoret. Min promoutgave inneholder radioutgaver av tre låter, uten at dette hever eller senker inntrykket noe.