Leo Kottke
Ry Cooder

Non-Sequiturs - Harris Newman (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Måneskinnsraga

På sitt andre album viser Newman til fulle gitarens muligheter.

Gitarist Harris Newman er ute med sitt andre soloalbum. Tittelen er Accidents with Nature and Each Other, og igjen har han samarbeidet med Bruce Cawdron (Set Fire to Flames, Godspeed) som bidrar med trommer og perkusjon. Med er også Sandro Perri på lap steel, ellers kjent fra Constellation-bandet Polmo Polpo. I all hovedsak er det Newmans gitar dette dreier seg om, og som på sin fine solodebut Non-Sequiturs (2003) beveger han seg inn i Takoma-stilen. Mest nærliggende referanse er dermed John Fahey, senere Robbie Basho, Leo Kottke og Peter Lang. Deres skoledannende gitarspill fikk en ny oppblomstring på slutten av 90-tallet med artister som Glen Jones (Cul de Sac), David Pajo (Papa M), Steffen Basho-Junghans, Ben Chasny (Six Organs of Admittance) og Jack Rose (Pelt). Vi snakker dermed om suggerende, rastløse, fingerplukkende reiser langs stålstrengene inspirert av såvel østlig mystikk som vestlig tradisjonalisme (blues, folk).

Harris Newman er en respektert gitarist i sitt miljø, han deltar på en rekke plater fra den eklektiske Montral-scenen, og med denne bør han også nå videre utenfor hjembyen. Accidents with Nature and Each Other er ytterligere utforskninger langs nevnte akse, med både nødvendig variasjon og tekniske kvaliteter (såvidt jeg kan bedømme) som gjør at den ikke bare blir en hommage til tidligere tiders glansnumre, men som også gir den relevans i dag. Harris Newman har med sin andre plate tatt steget ut av Faheys skygge, selv om den fremdeles er godt synlig, og funnet sine egne mønstre, egne strukturer, på vei mot et eget språk. Det merkes på platen som domineres av vanedannende spor. Det er en besatt stemning over låter som Cloud City, en urolig, spøkelsesvibrasjon over dronene på It's a Trap (I-II) og en langstrakt, rolig skjønnhet som hviler over Lake Shore Drive - bare for å nevne et knippe.

Harris Newman har forstått behovet for dynamikk og dybde når en plate i hovedsak består av kun én akustisk gitar. Her er tett sammenvevde mønstre, men også nok luft og åpenhet, en slags spartansk fylde og et løst, men sikkert fokus som dekker hele området mellom Paris, Texas og Takoma, Maryland. Og det er det som gjør Accidents with Nature and Each Other til en ganske så ekstraordinær opplevelse.