Pioneer Skies
The Test

Push the Button - The Chemical Brothers (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

3KJ

Ingen Rock Blockin' Beats å spore når kjemibrødrene prøver å følge opp suksessen fra forrige årtusen.

Det var noen år på midten av 1990-tallet da enhver The Chemical Brothers-utgivelse var et must. De store rytmene gutta produserte på gulvfyllere som Block Rockin' Beats og Setting Sun kunne ikke beskrives som annet enn "big beats". Alt var stort med disse gutta; de største klubbene ble fylt til randen når de gjorde DJ-settene sine, og konsertene var kjempesvære; jumboscreens og andre effekter i bruk for å fylle det visuelle tomrommet brødrene i seg selv utgjør. I 2002 låter det fremdeles gigantisk når du setter på den nye langspilleren, Come With Us, men når man tidligere mer enn gjerne diltet etter gutta, høres tittelen mer ut som en trussel i dag.

Som med så mye annet innen moderne musikk startet det i Manchester. I 1989 var Tom Rowlands og Ed Simons hangarounds på den legendariske klubben Hacienda, hvor Shaun Ryder fra Happy Mondays og New Order-gutta Bernard Sumner og Peter Hook svettet ut alkoholen på den tida. Rowlands og Simons fikk øynene opp for den gryende klubbkulturen, slo seg sammen under navnet The Dust Brothers (som hommage til deres amerikanske helter med samme navn), startet egne klubbkvelder og spilte inn singelen Song To The Siren. Andrew Weatherall (Sabres Of Paradise) ordnet platekontrakt med Heavenly Records og remiks-tilbudene sto i kø. Før deres amerikanske helter la beslag på Dust-navnet rakk britene å remikse låter for blant andre Saint Etienne og Primal Scream. Debut-langspilleren Exit Planet Dust under deres nye navn kom i 1995 og de store rytmene holdt singellistene i et jerngrep de neste årene.

Det har blitt en rekke tøffe singler fra The Chemical Brothers opp igjennom disse årene, og deres nye album er etterlengtet på dansegulvet såvel som hos MTV og på radio. Promoteringen av skiva startet forsiktig med en meget begrenset distribusjon av første singelen It Began In Afrika. En hyllest til rytmens vugge og et anerkjennende nikk til Afrika Bambaata, dog ikke noe for horden av fans som venter på en ny Block Rockin' Beats. Her er masser av rytmer, men ingen hook til å gjøre lytteren hekta. Sammen med tittelsporet og Galaxy Bounce utgjør It Began In Afrika en svak start på albumet.

Det har lenge vært prat om et samarbeid mellom New Order og kjemi-brødrene. Det ryktes at Bernard Sumner har gått i studio med sambygdingene for en stund siden, men ennå har ikke dette prosjektet sett dagens lys. For de som lurer på hvordan sammensmeltningen av New Order og The Chemical Brothers kan høres ut, er det bare å sjekke ut andre singel fra skiva; Star Guitar. En perfekt blanding av brødrenes store rytmer og den mer stillferdige stilen til New Order. Jeg nekter å tro at ikke Sumner har hatt en finger med i spillet på denne perlelåta. Akkompagnert av en fin melodilinje og en fascinerende video er det den klarest skinnende stjerna på plata. Det gode drivet følges opp på Hoops som har et sterkere preg av amerikanisering og hip hop-referanser. Som på foregående låt er det gitar og delvis vokal som bidrar til å løfte melodien over det aggresive rytmekjøret.

Brødrene greier ikke å holde presset opp i mer enn en halv omgang. På My Elastic Eye drukner all interesse i frekvensskruing og effekter. Her pøses det på fra alle sider og det blir for mye av alt. Rytmene slår hverandre i hjel, og man sitter hoderystende tilbake i mangelen på styring. Beth Orton tar grepet tilbake på den rolige The State We're In. Her bringes det hele ned på et mer forsvarlig plan, og vi får servert en fin poplåt med behagelig vokal i samspill med brødrenes produksjon, uten det sedvanlige rytmejaget. Ikke bemerkelsesverdig forskjellig fra tidligere samarbeid med Beth Orton, men et nødvendig pustehull. Denmark tar oss tilbake på motorveien i full fart. Glimrende musikk å kjøre bil til (eller bilspill, som jeg foretrekker); rytmen er fortsatt fet og holder bra discotempo.

Avslutningen er av det roligere slaget, med den oppdaterte psykedeliaen på Pioneer Skies og Richard Ashcrofts inntreden på The Test. Ashcrofts stemme er karakteristisk, og bidrar til å gjøre The Test til mer enn en fort glemt ansamling rytmer. Denne låta blir nok ingen slager slik som brødrenes samarbeid med Oasis' Noel Gallagher ble, men i denne sammenhengen står den frem som et av de beste sporene. Dette understreker at The Chemical Brothers ikke er essensielle slik som de var en gang på 90-tallet. Come With Us er en grei gjennomkjøring, men intet utenom det vanlige. På interesseskalaen er albumet omtrent som en privatlandskamp i fotball mellom Norge og Portugal, på bortebane.

John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt

(Voices Music & Entertainment (VME))

Ein illusjonslaus men ikkje håplaus drabantbypoet, fengande tonar, og smittande ungdommelig mot.