Shining
Maja Ratkje

Let's Let Go - Hilde Marie Kjersem (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Smiler og vinker

Kjersem er ute med sin første plate under eget navn. Preget av støy, uro og lekenhet er den en vakker utfordring.

Det åpner med noen stille slag på autoharp, før Hilde Marie Kjersems glassklare vokal for første gang møter meg. Wake Up, You Sleepyhead. Stemmen er stødig, uten tvil, selv med det skjøre og stille akkompagnementet. Umerkelig sklir man over i neste låt; preget av el-piano og noen vindskeive blåsere. Fortsatt er alt veldig nedpå og stille. Likevel finnes det en sprengkraft i alt det rolige; det finnes en spenning, en nerve. Noe er uforløst.

Hilde Marie Kjersem har sluppet sin debutplate under eget navn på det lille, men kvalitetsbevisste plateselskapet Rune Grammofon. Hennes navn har vært kjent i jazz-sirkler lenge; det forrige albumet hennes var duettplaten Twelve O'Clock Tales sammen med Jon Eberson, der de to tolket standardlåter. Jeg har ikke hørt dette albumet, og har ikke noen tidligere kjennskap til Kjersem.

Det vi møter på A Killer For That Ache er imidlertid ganske langt fra jazzens standardlåter. Sammen med Shinings Jørgen Munkeby og musikere fra Solveig Slettahjells Slow Motion Quintet har imidlertid Kjersem skapt et urolig, utfordrende, men også tidvis utrolig vakkert lydbilde.

Åpninga på plata er lavmælt, men fra og med Fantasy blir et ganske annet lydbilde presentert. Overstyrte gitarer, samplinger og bassdroner eksploderer i det første refrenget; og tok definitivt undertegnede på senga ved første lytt. Lekent og elegant, men samtidig overbevisende og insisterende. Slik fortsetter det. I Marie Antoinette, samt på flere andre låter, er industrielle elementer framtredende i lydbildet. Noen steder på plata synes jeg imidlertid lider av at musikalske temaer og idéer blir trukket for langt, uten at effekten blir sterkere. Det blir effektmakeri for effektmakeriets egen del, og bringer for meg ikke noe interessant musikalsk med seg.

Det neste sporet er imidlertid en skarp kontrast til Marie Antoinettes industrielle preg. Tittellåta bæres av Kjersems vokal alene, og viser en voldsom kontroll og styrke i hennes vokale ferdigheter. Tekstløse melodiske temaer flettes inn i hverandre, og legger et vakkert grunnlag for den klare tekstlige vokalen som kommer inn halvveis i låta. Den påfølgende vakre og countryinspirerte Midwest Country rammes inn av Save Up som også bæres av Kjersems vokal alene. Disse tre lavmælte låtene utgjør et fint brudd til det ellers til tider brutale, industrielle lydbildet som preger resten av albumet.

Det tekstlige fokuset på A Killer For That Ache ligger i stor grad på det samfunnet vi lever i; hvordan vi forholder oss til verden rundt oss. I noen tilfeller handler det om konkrete ting (som i nevnte Sleepyhead, og også i It is Easy der Kjersem synger om medienes rolle), i andre er det mer generelle refleksjoner. Lyrikken på plata er klar, fantasirik og oppfinnsom; i tillegg til dette er Kjersems levering av det tekstlige innholdet utrolig klart. Tekstene er forøvrig ikke trykket i coveret, men finnes lett tilgjengelig på Kjersems MySpace-profil.

Det uforløste stemningen og undertrykte uroen som preger de to første låtene virker som en fin innledning til en plate som viser seg å være langt fra lavmælt. Det virker som om Hilde Marie Kjersem har forsøkt å finne sin egen stemme blant de mange kvinnelige artistene i Norge, og i mine ører har hun lyktes. Med sin særpregede vokal og med spenstige, vågale arrangementer klarer hun definitivt å imponere meg med sin første utgivelse under eget navn.