Sølvisa

Majorstuen
Østerdølenes Spellmannslag

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hatten av for AskerLadden!

En gammeldansplate med røtter i folkemusikk og tradisjon, ispedd irske impulser.

Det spirer og gror i norske musikkmiljøer landet rundt. Det er helt utrolig hvor mye artig vi får inn til groove.no av folke- og tradisjonsmusikk tolket og framført av lokale krefter med finansiell drahjelp fra gode hjelpere i bygdemiljøene. Dette får man ikke inntrykk av om man tar Akersgatas publikasjoner som målestokk på hva som rører seg i norsk musikkliv. Der dekkes pop og rock-bransjens utgivelser og popstjerners eskapader ("Aylars nye single") for hva det er verdt. Drit i Toten, leve Oslo.

Denne ukroniske Oslo- (og Quart og et par andre steder) fikseringen ble vi påminnet nylig, da nok en folkemusikalsk godbit datt ned i postkassa. Denne hadde nemlig ikke reist lenger fra Asker, nabolandskapet til vår provins her ved Akershusneset.

Full OppLadding er AskerLaddens tredje plate. Gruppa, bestående av 6 musikere, spiller etter eget sigende "gammel og folkemusikk". Jeg tolker det slik at deres gammeldans er lagt i et mer folkemusikalsk toneleie enn hva vi vanligvis forbinder med "gammeldans": Toradertunge Freddy Kristoffersen-toner med høyt tempo og trekkspiller som roper "tjo!". At AskerLadden nærmer seg et mer tradisjonsorientert uttrykk gir en lytt til plata god dekning for. De skuler også litt til "irske stemninger og tonerekker" som de selv uttrykker det. Joda, det høres, og er så sømløst integrert at det går helt opp med totalinntrykket.

Dette er altså en gammeldansplate med røtter i folkemusikk og tradisjon ispedd irske impulser. Ta så med at Ingunn Bjørgo (trekkspill) og Asle Tronrud (hardingfele) har skrevet alt materialet selv, og vi må bare si: Hatten av for AskerLadden!

Melodiene er fengende, sikre og solide, både i utforming og framførelse. Bare hør på den herlige U-sving (forklaringen til dette navnet er fornøyelig gjengitt i innleggsheftet) eller den lyriske Oppsjømasurka. Svært appellerende er den fine Friar på Langedragsberget og genreoverskridende Akserfolk er, bortsett fra å være et morsomt lite stykke musikk, utstyrt med en uhøytidelig "programerklæring" i innleggsheftet.

Musikaliteten og utøvergleden er upåklagelig. At Full OppLadding er tredje CD-utgivelse fra gruppa er enda mer gledelig, sett i lys av at jeg aldri har hørt om dem før! Dette setter et enda skarpere lys på alt det musikkliv som yrer i det ganske land, men som vi får vite altfor lite om. Dette er vårt smule bidrag til å spre ordet, og ordet må være: Bli kjent med AskerLadden, Oslobygdas naboer med den grenseoverskridende gammeldans, et verdensmusikalsk bidrag som når lengre enn Akersgata ser ut til å fatte.

Anbefales som kontant humørpille og gruff-kurerer for alt folk.