cover

P.D.A

Hey Willpower

CD (2006) - Tomlab / Dotshop.se

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Elektropop / Indiepop / Dance / R'n'B / Soul

Spor:
Hundredaire
Not Trippin'
Double Fantasy
Phenomenon
Magic Window
Silent Ring
Uh-Uh-Uh
Too Hot
Retail Heaven
In the Basement

Referanser:
New Kids on the Block
Justin Timberlake
Michael Jackson
Usher

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Hey dude, let's indie dance!

Søt indieflørt med r'n'b, pop, soul og dansemusikken.

Solskinns-hiphop, indie dance, kall det hva du vil. Friskt, spennende og annerledes er det i hvert fall.

Generasjonsskifter fører ofte med seg forandringer i musikkens verden. Derfor har vi nå i Norge i dag en ny generasjon frimproviserende støymusikere som ønsker å eksperimentere på 2006s premisser.

En annen innovasjon er i ferd med å tre frem i statenes indie-scene. Oppløsningen av genrehierarkiet har gjort det ikke bare lovlig, men også godtatt og kredibelt og lefle med populærmusikalske genre som r'n'b, dance og liknende. Først med ironi og en viss distanse. Nå med en ærlig og kjærlig tilnærming.

Resultatet blir likevel befriende annerledes både fra de gjengse hitlistegjengangerene og annen indiemusikk. Nøkkelen og bakgrunnen er for eksempel det faktum at produksjonen fremdeles er ganske indie, lo-fi uten for mye staffasje og detaljer.

Will Schwartz fra det søte indiepop-bandet Imperial Teen star bak dette prosjektet. Denne gangen begir han seg ut på en misjon om å ta over verdens dansegulv. Lykkes vil han vel neppe, men han kan gjøre indiescenen mer lekfull og upretensiøs kanskje? Han har slått sine pjalter i hop med elektronika musikeren Tomo Yasuda om å skape en hjertefølt og ærlig variant av soul, pop og r'n'b.

Assosiasjoner til såvel boyband-stjerner som New Kids on the Block, Justin Timberlake, Usher og Michael Jackson har blitt dratt med rette. Duetten mellom Mariah Carey og Busta Rhymes skal være en av mange inspirasjonskilder under innspillingen.

Lavbudsjett-varianten riktignok, men den er festlig nok den, i all sin dekonstruktive og transgressive effekt. Den sørger for at mainstream-musikken når undergrunnen og sørger samtidig for at vi får en annen type popstjerner som er mer som oss selv. Titler som Double Fantasy II, Uh-Uh-Uh og albumnavnet PDA (Public Display of Affection) brsier litt om hvilken retning vi befinner oss innenfor.

Tekstene er alt annet enn dypsindige, og handler ofte om å feste eller å ha seg med noen, eller en kombinasjon av dette. Og absolutt ikke uten humor. Hva sies om en linje og lignelse som "you will melt in my hand like a Krispy-Kreme doughnut."
Klissete og småekkelt, hva? Selvsagt blir det av og til for dumt og for mye av det gode. Oftest er det imidlertid befriende og humoristisk.

Slik er også musikken, men samtidig er den innsmigrende og full av sjarm og lekenhet som denne metaforen også antyder. Rytmene er kvikke, tette og fylt med plenty synth-basete melodier på toppen. 

At det er Tomlab som er utgiver av denne perlen er nok en bekreftelse på posisjonen labelen til artister som The Books og The Blow er i ferd med å tilskaffe seg på den amerikanske indie-scenen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Lionheart Brothers - Dizzy Kiss

(Racing Junior)

Med smittende popmelodier, storslagen rockfølelse og fremfor alt fem hjerter som banker intenst for musikken, kommer The Lionheart Brothers svevende.

Flere:

Wavves - Wavvves
Robert Plant & Alison Krauss - Raising Sand