cover

Eyes Set Against the Sun

Mira Calix

CD (2007) - Warp / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Ambient / IDM / Folktronica / Neo-klassisk

Spor:
Because To Why
The Stockholm Syndrome
A Cereus Night
Eeilo
Protean
The Way You Are When
Tillsammans
Umbra/Penumbra
Belonging (no longer mix)
One Line Behind

Referanser:
Boards of Canada
Four Tet
Matmos
Laurie Anderson
Barbara Morgenstern
Tunng

Vis flere data

Se også:
Skimskitta - Mira Calix (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Elektroniske småturer i åpne landskap

Calix har med Eyes Set Against the Sun produsert en ambisiøs, men upretensiøs plate med kunstneriske ambisjoner.

Tenk deg Bjørk strippet for åndelig narsissisme eller en yngre generasjons Laurie Anderson på smalt budsjett, ivrig på jakt etter lydprøver av insekter på arkivet til naturhistorisk museum i Geneve, og du begynner kanskje å nærme deg et fantasibilde av kammer-elektronikaen til Mira Calix alias Chantal Passamonte. Har du god kjennskap til kvinnelige elektronika-artister vil du sikkert trekke tråden videre til Barbara Morgenstern (eller til og med til Stina Nordenstams barnslige sider).

Mira Calix har nylig samarbeidet med arrangør/komponist Gavin Bryars (sjekk ut hans laangt-forut-for-sin-tid utgivelse The Sinking of the Titanic, først utgitt på Brian Enos Obscure-etikett i 1975), fiolinist Alexander Balanescu (grunnleggeren av Balanescu Quartet) og Natalie Merchant (ex-10 000 Maniacs). Dette sier vel litt om hva hun driver på med.

Elektronikaen har i dag flere tiårs utvikling bak seg og selv Warp-intelligensiaen fra Sheffield begynner å bli grå i tinningene. Det er flere tegn i tiden på at DJ-generasjonen fra 1990-tallet er i ferd med å bli voksen. Autechre blir untilta og Nightmare On Wax forsaker ekstatiske helnatts dansemareritt for varmende soul. Mira Calix har riktignok ikke vært med etiketten helt siden starten, men sju år etter Contact og en Peel-session utgivelse er hun aktuell med Eyes Set Against the Sun, der hennes spontane, lavmælte software-tonedikt trekkes i retning av neoklassisk kammermusikk og Tunng-nem folktronica. Inspirasjonen har vært hentet fra Shakespeare, opphold i Sverige, Passamontes egen Sør-Afrikanske bakgrunn, men mest av alt fra stille turer i Suffolks parker og skoger.

De rytmisk-betonede komposisjonene utforsker grenselandet mellom det naturlige og det kunstige - naturopptak fra en skog i Suffolk blandes med de mest pastorale synth-lydene du kan tenke deg på Protean. Because of Why er nærmest en hørespill-hyllest til det britiske regnet, en halvvåken drøm der et skolekor seiler av sted gjennom vinden. The Stockholm Syndrome blander electro-rokoko-spinett med spjåkete, støyende ekstrem-vibratosynth og svært langsomme sub-bass skritt som får rommet til å vibrere - altså et høyst eiendommelig syndrom.

A Cereus Night inneholder samplet spilledåse og skaper en kontrasterende kjølig stemning som kunne passe til makabre spillefilmer der barnedrap finner sted. Eeiolo pludrer avgarde med snublende piano Hans-Joachim Roedelius eller Roger Eno. Belonging og One Line Behind er platas to av lengste med en samlet fartstid på over 20 minutter. Her (særlig på det første av disse sporene) begynner den innsamlede xylofon-klunkingen å gnage litt vel mye i øregangene. Den digitale saksa burde her ha strammet inn komposisjonene noe mer.

Et tredje langt spor, The Way You Are When, fungerer imidlertid som platas ankerfeste. De innsamlede strykerne minner om orkestreringen på XTCs River of Orchids, men får her selskap av diverse støy satt i rytmisk system. Den ivrige bruken av lydfunn ute i felten kan sette tankene henimot Matmos fri for mentale sykdommer (egentlig utenkelig, er det ikk det?). Mira Calix har med Eyes Set Against the Sun produsert en ambisiøs, men upretensiøs plate med kunstneriske ambisjoner.

Hun lykkes ikke å holde interessen oppe hele tiden, men dette er definitivt en tildels forfriskende og original plate.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Pernice Brothers - Live a Little

(Ashmont / One Little Indian)

Hey Joe, where you goin' with those tunes in your head? - I'm ridin' down PCH One to Somerville to get High as a Kite. Ein god idé Joe, ein god idé.

Flere:

Samara Lubelski - The Fleeting Skies
Le Corbeau - Moth on the Headlight