Turns
The Apricot

Isle of Now - Montée (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lekker poplykke

Høydepunktene kommer tett på Montées siste plate.

Det er kanskje feil å si at fascinasjonen min for Montée startet på grunn av bassist Maya Vik. Men det er ikke til å komme utenom: Ikke bare var hun en strålende musiker – hun var også en visuell nytelse. Men jeg skjønte fort at bandet hadde mer å komme med enn en glimrende bassist.

Den briljante debutplata Isle of Now (2009) var et overskuddsprosjekt fylt av fenomenale låter. Oslo-bandet, med vokalist og gitarist Anders Tjore i spissen, debuterte med en plate fylt av mainstream popmusikk med radiovennlig tilsnitt.

Nå følger de opp med Rendition of You, en av de mest etterlengta og omtalte norske platene på lenge. Bandet byr på elleve sanger og førtien minutter med pur poplykke. Montées sound kan beskrives som lekker og striglet pop. Det låter innmari proft, og bandet spiller presist og lydhørt. De har en solid melodisk teft (her kunne jeg strengt tatt ha ramset opp samtlige låttitler, men jeg skal begrense meg til å si at Gone Today er platas kanskje beste låt). Forholdene ligger med andre ord til rette for tung radiorotasjon (så langt har det kommet to singler – Faith og Ghost. Begge to fungerer glimrende). Produksjonen er ekstremt kyndig. Låtene inneholder elementer av funk og disco. Synth ligger i bunnen av lydbildet på mange av låtene. I mine ører vekker synthen og arrangementene assosiasjoner til åttitalls populærmusikk, samtidig som Rendtition of You er perfekt for 2011. Låtmaterialet byr ikke på noen store utfordringer eller overraskelser, og det kan nok låte for rent, flinkt og striglet for noen. Her er det ingen "skjønnhetsfeil", men spør du meg, så er Rendition of You en fryd for ørene.

Gjengen som utgjør Montée har en allsidig musikalsk bakgrunn. Gitarist og vokalist Anders Tjore er også med i The Apricot og Turns, mens tidligere nevnte Maya Vik gjorde seg bemerket som bassist i Furia. Siden har hun spilt med Chris Lee, og opptrådt i Storbynatt. Erlend Mokkelbost har en fortid i JR Ewing. I løpet av Montées relativt korte fartstid har de utviklet et karakteristisk sound og blitt et ettertraktet liveband. Sammen har de kreert en plate fylt av smart og lyttervennlig populærmusikk. Find My Love, som må være en av årets fineste popkomposisjoner, er et eksempel på bandets glitrende låtskriving.

Rendition of You er riktignok ikke fullt på høyde med debuten, men den er definitivt verdt å vente på. Når musikkåret 2011 skal oppsummeres, vil det ikke forundre meg om Montée høster mange – og fortjente – godord.