cover

Locations

Diverse artister

CD (2002) - Global Underground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
House / Hard house

Spor:
Mushrooms
Music
Spooky
Purple
Auto Porno
Nightwatch
I Wish You Were Here
Musica
Obsidian
Lifetimes

Referanser:
Deep Dish
Roger Sanchez

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


It came from beneath the earth.

Selskapet Global Underground befester grepet som en av de viktigste leverandørene av progressiv house med denne oppsamlingen av høydepunkter fra 2001.

Locations er Global Undergrounds fjerde utgivelse med høydepunkter fra miksskiver signert plateselskapets DJ-stall. Konseptet til Global Underground (må ikke forveksles med gruppa Transglobal Underground) er enkelt og genialt: Ta noen av de beste houseplatesnurrerne og send dem til forskjellige steder verden over. Gjør opptak av spillejobbene deres, og før du kan få sagt "hardhouse", så har du en pen rekke utgivelser med titler som Singapore (Darren Emerson), Moscow (Deep Dish), Los Angeles (John Digweed) og Oslo (Paul Oakenfold).

Denne fjerde versjonen av Locations samler noen av de påståtte høydepunktene fra miksskivene til John Digweed, Darren Emerson og Deep Dish, som alle ble sluppet i løpet av 2001. Marshall Jefferson tar hånd om åpning og setter tempoet med Mushrooms. En snål - om enn forutsigbar - fortelling om kreativ foredling av sopp ispedd houserytmer. Jefferson er en av de opprinnelige innovatørene på Chicagos housescene på midten av 1980-tallet. Han var ansvarlig for det som mange regner for den første acid-house utgivelsen, Acid Tracks, under navnet Phuture. Fremdeles viser han å ha rytmeteften inntakt og leverer et av de beste bidragene på skiva.

Innledningen holder meget høy kvalitet med bidrag fra Jamez Presents Tatoine, Circulation og Mike Vandeberg. Nederlenderen Vandenberg blir spådd en strålende fremtid med sin progressive og meget funky house. Med låta Spooky har han allerede figurert på flere av Global Undergrounds miksutgivelser - han er forøvrig signert til det oppegående selskapet Sadie. De innledende låtene deler de kvalitetene jeg setter mest pris på i house-universet; funky rytmer, tung bass og fritatt for syngedamer. Dette er house av ypperste merke, og fortjener oppmerksomhet utover DJ-miljøer.

Adam var ikke lenge i paradiset, og ekstasen fra åpningen blir heller ikke langvarig. Med Fingerfest Inc.'s Auto Porno (herregud) starter et sterkt repeterende hardhousekjør som bidrar til å trekke helhetsintrykket betraktelig ned. Overraskende nok er miksingen på denne delen også betydelig svakere enn i innledningen, og er med på å understreke kvalitetsforskyvelsen. 4/4-takten dominerer så til de grader på denne delen at det er til å gremmes over hvor lite variasjon og kreativitet denne housestilen representerer. I mine ører er all futt og lekenhet brukt opp innledningsvis, og man blir sittende igjen med traust og oppbrukt formelmusikk.

Noe av inntrykket rettes opp med John Creamer og Stephane Ks I Wish You Were Here. På dette sporet forenes New Yorks karakteristiske og spretne discohouse med den formatiserte hardhouse-rytmeføringen. Sammenlignet med foregående spor er dette utført med fingerspitzgefühl, men å hevde at det er nyskapende vil være en betydelig overdrivelse. Personlig har jeg mer til overs for Banco De Gaias mer utfordrende Obsidian, som makter å innføre variasjon i uttrykket og dermed krever skjerpet oppmerksomhet fra lytteren.

Slam avslutter ballet med sporet Lifetimes. Agressiviteten begrenses og Tyrones vokal bidrar til at fokuset dreies bort fra rytmen for en gangs skyld. Nå er det ikke den sterkeste vokalprestasjonen jeg har hørt, men en kjærkommen avveksling er det likevel, og bidrar til at min sure mage ikke slår seg helt vrang. Locations er i høy grad en splittet utgivelse, som delvis begeistrer og delvis skuffer. Når det hele skal summeres er innledningen såpass sterk at skiva lander på plussiden, og kan trygt plasseres i spilleren når føttene krever rytmer.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Gin & Tonic Youth - New Times

(Kleidermann Records)

The Gin & Tonic Youth veksler mellom låter og eksperimenter – og lykkes hele veien!

Flere:

Pat Jordache - Future Songs
Fe-mail - Syklubb Fra Hælvete