Freddie Wadling
Lou Reed
The Velvet Underground

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Gammel rocker ruster ikke

Jonas Almqvist, Leather Nun-vokalisten, har ikke glemt gamle meritter. Lenge leve Godtherapy!

Alt som høres i åpningsekundene er ei klokke: tikk-takk, tikk-takk - klokka passerer 28 sekunder - Jonas Almqvists stemme kommer snikende fram. Den er lett igjenkjennelig – akkurat som for 30 år siden. 60 sekunder: fyrverkeriet starter – det nye prosjektet eller bandet Godtherapy har overtatt stafettpinnen fra legendariske Leather Nun, som hadde sin storhetsperiode på 80-tallet. Leather Nun var et av de virkelig kule rockebandene fra Söta Bror som fortjener sin egen historie, og forhåpentligvis i løpet av denne høsten vil dette høres/leses i den forventede CD-boksen planlagt utgitt i løpet av høsten 2010.

Nå er det imidlertid Godtherapy som gjelder, og Almqvist har fått med seg et par venner fra Leather Nun, samt medlemmer fra band som Psycore/No Hawaii og Candywheel. I utgangspunktet hadde Almqvist tenkt å få originalbesetningen til Leather Nun på banen igjen, men da dette mislyktes ble gamlebandet gravlagt. Med god hjelp fra gitarist/produsent Carlos Sepulveda har debuten blitt et mini-album med 7 spor, og arven etter Leather Nun er blitt ivaretatt på beste mulige måte. Plata tar for seg den hardslående rocken med åpningen Godtherapy og oppfølgersporet Not Afraid. En miks av garasjerock og metal som etterfølges av den tunge og seige Mainstream som drives av en slepende gitar, og med krydrede små gitarsoloer.

Fra en skitten og støyete åpning roes det hele ned. Almqvist er Sveriges svar på Lou Reed og på stemningsfulle More Than Just Friends høres likhetene. Mørkt og dystert, akkurat som i Another Rainy Day og Candyass som også begge er slående vakre, innesluttet med Almqvists vibrerende stemme. Midt i mellom de rolige låtene høres Stooges-rock i Tonight der gitarene krydres med en slående finger på pianoet hele låta igjennom.

Konklusjonen er at den nå godt voksne Jonas Almqvist ikke har glemt gamle meritter, og utgivelsen har absolutt blitt interessant. Så får vi se hva som skjer videre. Denne korte skiva på omtrent 30 minutter har definitivt pirret nysgjerrigheten for mer, mens vi nå også venter på den ultimate Leather Nun-samlingen.

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures

(RCA)

Queens of the Stone Age, Led Zeppelin og Nirvana bokstavelig talt i ett og samme band. Tiårets supergruppe? Mest sannsynlig.