Soft Black Stars - Current 93 (1998)
The Inmost Light - Current 93 (2007)
Aleph at Hallucinatory Mountain - Current 93 (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Circle within circles

Noe, say her eyes portenders are, Of ruine or some blazing starre...

Durtro/Jnana fortsetter her sitt forbilledlige arbeid med å reutgi eldre Current 93-skiver. Of Ruine or Some Blazing Starre kom opprinnelig i 1994, og leveres her i remastret versjon og i en fyldig digipack med en 20 siders booklet.

Of Ruine... viser oss et mer nedstrippet og minimalistisk Current 93, med David Tibets stemme og gitarist Michael Cashmore i fremste rekke. Innspilt i årene 1991-1993, og "to be regarded as one piece" som det står i coveret. Med en 4-5 lengre låter og en rekke kortere mellomspill er det forståelig. Hele denne platen henger sammen som ett, også med gjentagende musikalske motiv.

Of Ruine or Some Blazing Starre understreker Currents vidtfavnende spekter, hele platen er dedisert middelalderkomponisten William Lawes, 1800-tallskunstneren Louis Wain, maleren Charles Sims og forfatteren HR Wakefield. Alle melodiene er bandets egne, men med utdrag fra gamle kilder. Poenget er at ingenting Current 93 foretar seg virker å være umotivert eller uten en historisk tyngde. Samtidig krever ikke musikken forhåndskunnskaper, i hvert fall etter mitt uvitende skjønn, for å inntas og nytes. Ballasten som følger musikken må ses på som en bonus for de lærde og for de som vil grave videre, lære mer.

For Of Ruine or Some Blazing Starre er Current 93 fra sitt mest innyndende, slik et genuint mørkt band kan evne å innynde seg hos noen. Dette er musikk som vil finne gehør i kretser som like gjerne liker Swans og Nurse With Wound som blant mørkfolkelige Wicker Man-kretser. Dette er hjerteskjærende inderlig og nåedeløst mørkt på en og samme tid, fremført av mesterne i sin genre. Låttitler som Into the Menstrual Night I Go og All the World Makes Great Blood favner over mye av innholdet, og allerede svorne fans av David Tibets verden vet hva som venter. De uvitende kan like gjerne åpne døren til hans rike med denne platen.