Sideways eight
Scissors in the sand
What if we are?

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mot ungdomskilden

Velartikulerte poplåter med dvelende kvaliteter, kan man vel kalle det.

I intervjuer de siste fem årene har Ian McCulloch, mannen som fronter postpunkveteranene Echo & the Bunnymen, fremstått som en bombastisk, humørsyk og hevngjerrig has-been, med særlig to ting på hjertet:

Han er down med Michael Imperioli, som spiller Christopher i "The Sopranos".
Han synes fortsatt Bono er en skikkelig tullekuk. Han ergrer seg spesielt over hårfestet hans.

Ironisk nok har likhetene mellom nettopp U2 og Echo & the Bunnymen alltid vært flere enn forskjellene. Begge entret den britiske postpunkscenen med flerrende gitarer, distinkte vokalister og ikke minst musikalsk grandeur - en sjelden vilje og evne til å blande tidstypisk energi med mer subtile, teksturorienterte virkemidler. Og begge har etter perioder med forsøk på å redefinere seg selv og premissene for egen storhet, haltet tilbake til sin egen ungdom. Sannsynligvis i håp om å gjenoppdage den berømte kilden.

For de av dere som ser skjønnheten i dette (ironi, altså), bør det kanskje også nevnes at noen av sporene på "Siberia" (ikke minst åpningstrioen "Stormy weather", "All because of you days" og "Parthenon Drive") ville passet godt inn på et hvilket som helst U2-album. Så mye for et dårlig hårfeste, lizzm.

Likevel: Av de to er Echo & the Bunnymen anno 2005 klart nærmest kilden og relevans i form, innhold og verdi. "Siberia" varmer - intendert ordspillende eller ei - en gammel guttesjel som setter "Ocean rain" høyere enn det meste det er naturlig å sammenligne den med. Dette er naturligvis noe helt annet enn nevnte klassiker (og ikke på langt nær like essensiell). Men etter rustikke, elegante og bittelitt kjedelige nittitallsutgivelser er det forfriskende at McCulloch og bandets bankende giganthjerte Will Seargent endelig har funnet volumknappen på forsterkeren igjen. Uten at det går på bekostning av de aldrende herrenes etter hvert temmelig bittersøte tvisyn og eksistensielle tvil. Velartikulerte poplåter med dvelende kvaliteter, kan man kalle det.

De beste sangene på dette albumet ("All because of you days", "In the margins", "Of a life" og "Make us blind" er alle blant dem) innehar, på hvert sitt vis, genuint bunnymen'ske kvaliteter. Samtidig føles de som små perler som liksom alltid har vært her, tidløst murrende i verdens gloompop-underbevissthet. Et mer kynisk band ville kanskje pusset ned lydbildet ytterligere og skrudd det tilbake til 1983 eller der omkring, men med gode låter er denslags irrelevant, og det vet selvsagt disse gutta.

Ikke alle låtene er like strålende, på langt nær. Platens eneste egentlige feilskjær er den i overkant gubbe-drivende "Scissors in the sand", en oppvisning i brautende nostalgi som vil for mye, og som yngre og mer sultne band takler langt bedre. Avsluttende "What if we are?" fanger derimot albumets credo - forfall, minner, øyeblikket når det for seint å stille spørsmålet "what are you gonna do with your life?", når svaret har gitt seg selv - både poengtert og vakkert. "Siberia" handler om å bli voksen, etter det jeg kan skjønne, men på en god måte.

Å bli voksen resulterer nemlig ikke bare i vakre og foruroligende tekstlinjer som:

"I don't want to run
I don't want to hide