Dusty Springfield
Sting
Plácido Domingo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

For de germanofile blant oss

Ser du på gamle episoder av Derrick på videoen din? Her er litt musikk til avveksling.

Crippled Dick Hot Wax! er ikke kjent for å være et konformt og mykt plateselskap som gir ut tannløse artister og samlere med softe åttitallshiter. Give Peas A Chance (2003) er intet unntak. Under mottoet "musikken du ikke visste at du manglet" har de lett i hyllemetre etter hyllemetre av gamle innspillinger, hovedsakelig gjort for gamle filmer og tv-serier. For eksempel trailermusikk til et eldre tysk tv-program om politikk? You zee?

Noen av artistnavnene klinger litt i kjentfaktoren, men stort sett er dette for meg bortglemte tyske komponister og musikere. Og mange av dem var heller ikke særlig kjente i sin samtid en gang på sytti-tallet, men som det behørig blir reklamert for, så er ikke dette nødvendigvis likelydende med dårlig musikkmakeri. Mange dyktige studiomusikere og komponister når aldri verken musikkpressen eller generer salgstall, for eksempel altså folk som har sitt virke "bak" tv- og filmmusikk. Alan Hawkshaw er en av de få mer kjente navnene som medvirker, Hawkshaw slo trommer en kort stund for The Shadows, men har også spilt sammen med både Serge Gainsbourg og Dusty Springfield. Den britiske komponisten George Fenton er heller ikke helt ukjent: Dette er mannen bak mange belønnede soundtracks som for eksempel filmene Ghandi og The Fisher King. Andre Ceccarelli er en noe mer kjent jazztrommis, som senere har dunket skinn blant annet sammen med Sting i mer moderne tider.

Hvordan blir dette da? Bruksområdet for Give Peas A Chance (2003) er vel kanskje noe begrenset. Vinylutgaven kan vel fungere for en småsadistisk eller retroglad DJ som vil gi tysk kriminalmusikk til sitt publikum, selv om dette på ingen måte blir veldig til dansemusikk. Som hjemmehygge blir det ganske slitsomt etter hvert, men innledningsvis er det selvfølgelig morsomt. Faktisk veldig morsomt. For det er et lite sjakktrekk å bla fram slike innspillinger, som ellers klart ville ha forsvunnet enda dypere inn i lydlagre. Titel, Thesen, Temperamente av Freddy Gigele er til slutt for meg det musikalske høydepunktet av de 21 relativt korte låtene som finnes her. Funky, tysk gitarbasert poprock med brasilianske undertoner. Nevnte George Fenton sammen med Ken Freeman har også med sin Mobil Unit laget en riktig snasen cocktaillåt med tydelig syttitallslyd og frekkhet.

I bunn og grunn er vel dette kjekt referansemateriale å ha i platehylla - en aldri så liten flik av musikkhistorien skrapet sammen på en morsom samleplate. Så utrolig bra musikk som plateselskapet skal ha dette til å være er jeg ikke helt med på, men gøyalt og talende for sin tid og sitt daværende bruksområde er det nok.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Silverchair - Diorama