Long Singing

Four Tet
To Rococo Rot

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En instrumental ABC

På sitt fjerde album benytter Fridge igjen ulike instrumenter for å skape ønsket resultat.

Fridge gjør det litt enklere for lytteren på sin fjerde skive, Happiness. I stedet for å gi låttititlene hippe eller kryptiske navn, så sier de rett ut hva vi får. Låt 1 er således navngitt Melodica and Trombone - og ganske riktig: De seks første minuttene på Happiness er konstruert hovedsakelig ved hjelp av disse to instrumentene.

Melodica og trombone er to instrumenter som står fint til hverandre, og her benyttes disse til å skape en nærmest ambient åpning. Platen tar nemlig ikke av før på den nesten kvarter lange Drum Machines and Glockenspiels (det bør nå være unødvendig å understreke hvilke instrumenter som er mest sentrale). Her forlates de lange og flytende dronene for en tid, til fordel for et mer oppstykket lydbilde som etterhvert danner en behagelig rytmisk bakgrunn i dubtempo og med klokkespill som det melodisk drivende element (samt en slags sur fløytelyd som sniker seg inn). Fridge klarer å opphve følelsen av tid og rom, og dette er en låt som bare kunne fortsatt i det evige for min del i det som er skivas udiskutable høydepunkt.

Heldigvis gjør Fridge overgangen takknemlig med korte Cut-Up Piano and Xylophone hvor de tar oss helt inn i drømmeland med et vakkert, tilbakevendende tema. I det vi mistenker dem for å ha blitt altfor tilgjengelige slår de tilbake med friere former i Tone Guitar and Drum Noise, og ikke minst Five Four Child Voice. På førstnevnte trekkes dessuten melodicaen frem igjen, og sammen med den dvelende gitaren og de stressende trommelydene tar den opp dronetråden fra åpningssporet. Five Four Child Voice trekker veksler på klassiske post-rock strukturer (a la tidlig Tortoise) der den bærende gitaren og trommene møter samples av barnestemmer som gir den et litt nostalgisk preg.

Etter en periode med litt mer flytende materiale er det befriende når de returnerer til rytmikken med fabelaktige Drum Bass Sonics and Edits. Igjen dras vi ut på de skrå dub-bredder, denne gangen ved hjelp av heftig drum & bass møter bleeps and bloops som gamle venner, før den ebber ut med piano og et aldri så lite kor. Happiness holder hele veien til mål, selv om gitarbaserte Harmonics ikke fører noe særlig sted, så er Long Singing ti herlige avsluttende minutter. Snurrig nok uten særlig vokal, men ikke mindre med en vakker folkinspirert tromme-gitarstyrt melodi som etterhvert får hjelp av en fele til å drive seg fremover.

Til tross for den varierte bruken av effekter henger Happiness hele tiden på greip, og platen er alltid som en ny oppdagelsesferd. Denne unge trioen fra England skal bli mer enn spennende å følge i årene fremover.

Diverse artister - I Love Techno: 10 Years - The Classics

(N.E.W.S.)

Trippel CD som oppsummerer 10 år med glimrende hard, monoton klubbtechno. Det kan jo bare ikke bli feil.