Bikini Kill
Chicks on Speed
Beck

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Feministisk garasjerock pyntet til småtrøtt fest.

Et fandenivoldsk og friskt Le Tigre remixes av New York-djs - med variabelt resultat.

Le Tigre ble startet av riot grrrl Kathleen Hanna etter at hun droppet Bikini Kill for noen år siden. Le Tigre kan beskrives som et feministisk garasjepunkband med klare innslag av elektronika. Bandet har base i New York, og på denne remixplaten er seks låter bearbeidet av mer eller mindre kjente New York-dj'er og -produsenter. Le Tigres politisk radikale profil blandes her med bekymringsløs, humoristisk og vilter elektronika av forskjellig art og kvalitet. Lesbisk-politisk humor finnes i både tekster og samples, og når det musikalske uttrykket er så til de grader varierende, blir det totalt sett en gøyal musikkopplevelse med masser av attitude.

Det udiskutable høydepunktet på Remixes er Deceptacon, remikset av Tim Goldsworthy & James Murphy for the DFA. Oppå et funky groove med gitarklimpring og orgel, får en hylende og skjærende vokal gleden av å leke seg. Resultatet er ren og skjær sjarmerende moro!

Tres Bien fra Analog Tara er mer behagelig med sitt elektroniske lydteppe over en nedtonet og flytende vokal, som til forandring fra alle de andre sangene faktisk også kan betegnes som "fin".

Dessverre kommer ikke alle låtene like heldig ut. Dyke March 2001 er et kjedelig forsøk på drum'n'bass med et repeterende sample av en jentestemme som sier hun liker Dyke March (lesbemarsj) fordi hun trives med å være omsvermet av (nakne) damer. På samme måte er heller ikke On Guard helt vellykket, selv om de opphakkede vokalsamplene fungerer bedre her. Lauren Flax' remix av Much Finer er en heller slapp sak hvor en rytmeboks prøver å redde noe garasjerock, men ender med å trekke den enda lenger ned i det store intet. Vokalen er derimot upåklagelig feststemt med formaninger til et jentete allsang-kor om å holde sengen hele dagen. Vokalen redder egentlig hele platen og er en opplevelse i seg selv.

Morsom rampete og småjentete tralling underholder også på Mediocrity Rules, men også her må et godt utgangspunkt se seg forsømt av utdatert produksjon fra remixernes side. Synd, for med det originale materialet som Le Tigre forsyner disse dj'ene med kunne resultatet blitt en mye festligere opplevelse enn det er blitt. Et lite ekstre pluss for særpreg skal platen ihvertfall ha.

Deceptacon alene er uansett verdt en lytt.

Torgeir Waldemar - Torgeir Waldemar

(Vestkyst)