Let's Go Wrestling

Sgt. Petter

CD-EP (2003) - New Records

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

På tomgang

Hvordan følger man opp en så god plate som It's a Record? Med lettfordøyelig pausefyll?

Sgt. Petter, eller Petter Folkedal som han egentlig heter, fikk sitt gjennombrudd etter demokonkurransen Urørt på NRK P3 for et par snaue år siden. Låta City Of Green gikk sin seiersgang i radioen, og Norge hadde fått sitt svar på amerikanske Ryan Adams. Ikke lenge etter slapp herr Folkedal sitt album, It's A Record, som høstet gode kritikker i pressen her på berget. Ettersom platekjøperne her hjemme trykket singer-songwriteren fra Bergen til sitt bryst, bestemte plateselskapet hans, New Records seg for å satse på Petter også internasjoalt. Han har fått fin rotering på diverse radiokanaler i Europa, og spesielt i Nederland har folk satt pris på den småskeive country-popen hans.

Sersjantens musikk kan minne om Ryan Adams' alternative country-rock, men der Adams kjører tyngre på tradisjonelle bærebjelker, drar Folkedal inn litt mer moderne elementer i sin musikk. På sitt vis gjør er det noe som i utgangspunktet gjør lydbildet veldig interessant, og tilfører en moderne "schwung" (unnskyld det ikke helt adekvate uttrykket) i musikken hans. Men så var det dette med selve låtmaterialet da.

EPen Let's Go Wrestling består av 5 spor. Det vil si, den består egentlig av fire spor, og et slags 30 sekunders mellomspill. Første låt ut er Spooky Spook, og må i mine ører betegnes som den beste. Den skiller seg ut i den grad at den er dratt ned i tempo, og liksom litt mørkere i uttrykket enn de resterende tre låtene, som er lettfordøyelig og iørefallende pop. Fordi disse låtene er såpass lette og poppa, klarer de aldri å "utfordre" lytteren i noen grad. De sklir mest forbi uten å bli særlig annet enn fyll på en EP man strengt tatt kan sette spørsmålstegn ved nødvendigheten av.

Hvis dette låtmaterialet er representativt for Sgt. Petters kommende album, tror jeg nok undertegnede kommer til å styre unna. Det er vanskelig å følge opp en så god plate som It's A Record, men platekjøperne som tør å våge seg inn på uoppgåtte stier (i hvert fall hva norske artister angår) hadde fortjent litt bedre enn dette.