cover

In Defiance Of Existence

Old Man's Child

CD (2003) - Century Media

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

[capsule review in English available]

Genre:
Rock

Stiler:
Black metal / Symfonisk rock

Spor:
Felonies Of The Christian Art
Agony Of Fallen Grace
Black Seeds On Virgin Soil
In Defiance Of Existence
Sacrifice Of Vengeance
The Soul Receiver
In Quest Of Enigmatic Dreams
The Underworld Domains
Life Deprived

Referanser:
Dimmu Borgir
Emperor
Satyricon
Ragnarok
Borknagar

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Preget av tidsnød

Norsk symfonisk black metal, uten den helt store variasjonen.

Tre år har det tatt Old Man's Child å komme ut med deres femte fullengder. Den lange ventetiden skyldes i all hovedsak Galders engasjement i Dimmu Borgir. OMC er nemlig på mange måter Galders band, i og med at han skriver tekstene og lager det meste av musikken selv. Etter at Dimmu Borgir erstattet Astennu med Galder som gitarist i 2000, har det derfor blitt liten tid til overs til Old Man's Child. Til det har innspillinger og turneer med Dimmu Borgir tatt for mye tid. Da endelig In Defiance Of Existence kom ut fikk jeg nå også raskt følelsen av at dette ikke var en så gjennomarbeidet plate som man skulle tro etter at bandet har hatt tre år på seg.

Old Man's Child har flere ganger hatt problemer med musikere som rett og slett ikke holder mål, og det var ingen unntak denne ganger heller. Under øvingene, bare en uke før innspillingen av In Defiance Of Existence, var det den nye bassisten som ikke ble funnet god nok av Galder. Problemet var bare at bassisten, som forblir anonym, hadde skrevet alle tekstene. Etter en pengekrangel endte det med at Galder skrev nye tekster til albumet, og at vokalen til tider ble improvisert under innspillingen. Det står respekt av å få til dette på så kort tid, men resultatet bærer dessverre preg av hastverk. Vokalen blir litt for forutsigbar og kjedelig i lengden. Tekstene handler - som de som regel gjør innenfor denne genren - om de mørke krefters kamp mot den svake kristne sjel. Et lite utdrag fra Black Seeds On Virgin Soil får tale for seg selv:

"For blood I hunger, possessed by the dark
No remorse, I'll tear your flesh apart
Through my veins the poison runs cold
As you die your faith is left untold"

Litt Cannibal Corpse-gørr blandet sammen med et slags satanistisk budskap, altså. Jeg hopper ikke akkurat rundt på gulvet av begeistring, og tror nok at det er flere enn meg som deler denne oppfatningen.

For meg er det selve musikken som appellerer ved black metal, og det var da også grunnen til at jeg begynte å høre på OMC på midten av nittitallet, da debuten Born Of The Flickering ble utgitt. OMC var den gang et av de første bandene, sammen med nevnte Dimmu Borgir, som blandet synth inn i lydbildet. Symfonisk black metal, som det blir kalt, skaper en helt egen stemning som bandet har bevart siden den gang. Faktisk er ikke In Defiance Of Existence veldig ulik Born Of The Flickering, eller noe av det andre langspillerne de har gitt ut. Det er derimot lengre ventetid mellom de skikkelige godbitene denne gangen. Skiva åpner med et meget sterkt førstespor i Felonies Of The Christian Art, som er noe av det bedre jeg i det hele tatt har hørt av Old Man's Child. Fortsettelsen står derimot ikke i stil med starten. In Quest Of Enigmatic Dreams er den eneste sangen som ellers skiller seg ut. Dette er en kort akustisk instrumental som gir variasjon i et til dels ensformig album.

Den nære tilknytningen bandet har til Dimmu Borgir medfører for øvrig ikke bare problemer i form av mangel på tid for Galder - her dukker det i hvert fall opp en klar fordel: På denne platen har han nemlig fått med seg Nicholas Barker (Dimmu Borgir) på trommer, og Barker gjør, som vanlig, en utmerket jobb med trommestikkene.

In Defiance Of Existence vil helt sikkert vil falle i smak hos de som liker tidligere utgivelser av bandet. De som sverger til svartmetall som holder seg borte fra bruk av synth (Mayhem, Darkthrone, og så videre) vil nok være av en annen oppfatning.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - St. Thomas

(Racing Junior)

Enestående, varm og rørende. St. Thomas hylles ett år etter sin bortgang og tidenes fineste norske musikkboks er et faktum.

Flere:

Röyksopp - Senior
Andrew Bird - Noble Beast