Grandaddy
Arab Strap
Yo La Tengo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Overbevisende fra Horten

Sjarmerende halvveis hjemmelaget låtsnekkeri fra Horten som legger lista høyt for debutskiva.

Uten å akkurat brøyte seg vei på en selvsikker og bestemt måte har disse gutta fra Horten forsiktig kommet langt siden starten i 2001. Gode tilbakemeldinger på syvtommeren Half Finished/Half Begun (2002), resultatet av noen kalde vinterkvelder samme år, gjorde at Aleksander Svanberg og Jarle Noraas innså potensialet i det de drev med. Dette førte bandet frem til 2004 og utgivelsen av deres guide til selvmedlidenhet.

Med et cover som er like skranglete og forsiktig som innholdet på denne EPen, var jeg klar for noe rimelig deprimerende saker. Skiva åpnes av en synthloop som straks minner om Grandaddy cirka Sophtware Slump, og kunne nesten ha vært tatt rett fra The Crystal Lake. Dette, blandet med en lett dronende gitar, ender opp som en svært sjarmerende låt. Tittelkuttet er den mest radiovennlige saken her, en vanvittig fengende låt som alle burde sjekke ut. Sjarmerende er også Waking Up With Me hvor jeg kjenner igjen en beat jeg hadde på keyboardet jeg fikk når jeg var 6-7 år. Slik som dette sjarmerer Jim Protector seg fram til en EP det er vanskelig å legge fra seg. Deler av sjarmen må sies å være på grunn av en vokal som aldri er direkte bra, men der den ikke trekker opp på grunn av stemmeprakt vinner den på vilje og glød.

Jim Protector overbeviser med sin lo-fi elektroniske rock, og deres Guide to Self-Pity er fra begynnelse til slutt en sjarmoffensiv Horten aldri har hørt maken til. Tidligere gitarist i et annet band fra byen (annet i alle betydninger av ordet), nemlig Thomas Ruud fra Mohammed, har også hjulpet til bak spakene. Ingenting er bedre enn at medborgere hjelper hverandre på det viset, og i alle fall ikke når resultatet blir såpass vellykket som det ble her. Her er det bare å glede seg til fortsettelsen.