Tonight's the Night - Neil Young (1975)
Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Legendarisk middelmådig

Med fullt orkester spilte legenden Neil Young i 1977 inn sin bestselgende plate siden bautaen Harvest i 1972, men på kunstnerisk krabbegir.

Forutsigbar har den kanadiske sanger, gitarist og låtskriver Neil Young (f. 12. nov. 1945) aldri vært, og i 1978 gjorde han igjen sitt beste for å bryte med fansens forventninger. Samtidig som han turnerte med det skakke rockteateret som ble fundamentet for det senere mesterverket Rust Never Sleeps (1979), ga han ut det middelmådige country- og folkinfluerte albumet Comes a Time. Albumet ble spilt inn i Nashville i 1977 med The Gone With the Wind Orchestra, noe som resulterte i et lettfordøyelig, noe overflatisk verk som tenderte mot det pompøse. For Young ble albumet likevel (eller kanskje nettopp derfor) en kommersiell suksess.

Comes a Time er en gjennomført plate uten de store krumspringene. Den innholder ti låter hvorav ni er skrevet av Neil Young, mens platens siste er en tolkning av Ian Tysons klassiker Four Strong Winds (1963). Stemningen på albumet er svært avslappet, noe som understrekes av gitarspillet til den notorisk makelige J. J. Cale. Den eneste låten som bryter med denne stemningen er den fuzzgitar-dominerte bluesen Motorcycle Mama. Ellers preges platen av hillbilly-arrangementer og en rekke country- og folkelementer. Både steelgitar og fele ligger langt fremme i lydbildet.

Tekstmessig er albumet på det jevne. Young skriver hovedsakelig om ulike nyanser innenfor temaet kjærlighet, noe han ofte har evnet forbilledlig i allianse med sin såre, melankolske sangstemme. Denne gangen lykkes han imidlertid ikke helt med bildebruken, og han blir periodevis overtydelig.

Til tross for åpenbare svakheter kommer likevel Comes a Time ut med æren i behold. Selv om albumet er litt lett, fylles det av personlighet i kraft av Youngs stemme. Den litt skjøre, småskeive røsten lager riper i det pyntelige Nashville-uttrykket. Samtidig fyller Nicolette Larsons myke vokalharmonier på og gir varme til flere av låtene. Låtmaterialet er ikke av Youngs sterkeste, en klasse under Harvest for eksempel, men to låter gjort med Youngs faste støtteband Crazy Horse hever helhetsinntrykket: Look Out For My Love og Lotta Love, begge sanger som har fulgt Young senere i karrieren.

Comes a Time er uansett et album for de som foretrekker Neil Young med countryfokus. Musikalsk ligger den i grenselandet mellom Harvest (1972) og Old Ways (1985), men er ikke en essensiell plate for andre enn store fans.