Peace Love and Pitbulls
Leather Nun
Blue For Two

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Rockrösten

Freddie Wadlings karriere fra 1981 til 2005 blir oppsummert med et dobbeltalbum.

Freddie Wadling ble født i Göteborg i 1951, og hans musikalske karriere startet sent på 70-tallet. Wadling spilte i legendariske band som Perverts, Lädernunnan/Leather Nun (spilte bass) og Liket Lever på 70-tallet, og i påfølgende tiår var han medlem av Cortex og Blue For Two. Dette er alle band som har satt spor etter seg i svensk rock. I de to siste tiårene har han samarbeidet tett med Fläskkvartetten/Fleshquartet og gitt ut flere kritikerroste soloalbum.

Wadlings stemme har flere ganger ansett som å være "Sveriges beste rockröst". Han har en skjørhet, følsomhet og en nerve ved sin framføringer som gjør det vanskelig å sammenligne med noen annen. Stemmen er rett og slett helt unik, men i enkelte vokalpartier, særlig når han synger mørkt og dystert, så har jeg faktiskt tenkt på David Bowie. Men der Bowie kan synge, danse rundt og være et vakkert idol, så vandrer Wadling og hans stemme langs de mørkeste bakgater og lever blant horer, uteliggere og misbrukere. Når Wadling synger så blottlegger han seg fullstendig, og det hele blir nervepirrende og smertefullt, og jeg tror på ham - hvert eneste ord han synger.

Det er ingen enkel oppgave å lage en samling over Wadlings mangeårige karriere, heller er det ikke enkelt å sette mannen i en "bås" Hans karriere omfatter stiler som punk, postpunk, industrisynth, jazz og visesanger. En bred blanding der stemmen hans briljerer uansett hvilken sjanger som fremføres. Han er en glimrende tolker, og på samleplate finnes tolkninger av blant andre Evert Taube, Burt Bacharach, Povel Ramel, David Bowie og Lennon/McCartney.

Denne samlingen er delt med en svenskspråklig og en engelskspråklig plate, i ikke-kronologisk rekkefølge. Det er ingen låter fra hans tidligste punk-periode, og åpningskuttet er så langt fra punk som man komme. Evert Taubes Sjuttonde Balladen fra det kritikerroste albumet En Skiva Till Kaffet (1999) er første kutt, og de svenske låtene har alle (unntatt Som Glas) en ro over seg der stemmen blir fremtredende. Det er vakkert og man kan sette seg ned i stolen lene seg bakover, drikke kaffe og kose seg.

CD 2 (engelsk) åpner med den alltid vakre Over the Rainbow, som følger samme spor som svensketekstene. Her drar jeg kjensel til Kewin Rowlands (Dexy's Midnight Runners) sårbare soul, og denne låten har nærmest fått klassikerstatus hjemme i Sverige.

Bowies Life On Mars (ikke tidligere utgitt) med musikere fra Soundtrack of Our Lives gjøres i en knallgod versjon som selv Bowie kunne ha blitt stolt av. Samarbeidet med Fläskkvartetten/Fleshquartet er godt kjent og spesielt er Seventh Day imponerende – en majestetisk låt med glimrende gitartoner som flommer ut av høyttalerne, ikke helt ulikt Madrugada på sitt beste. Eldste bidrag er Cortex's klassiker The Freaks som med Wadlings litt lespende s'er i teksten og med sitt piano og klokkespill bygger seg opp til en ekstase. Tar man også med Blue For Two, der Wadlings partner Henryk Lipp programmer synther og trommemaskiner så blir den komplette variasjon helt fabelaktig.

Med andre ord er det dette en glimrende samling og en glimrende intro til Wadlings verker. For min egen del så savner jeg låter fra de tre klassiske singlene til Blue For Two og flere spor fra Cortex sin debut. Men akk, jeg er fornøyd for det. Her er det så stor bredde at man det føles godt og bli med Wadlings ferd gjennom flere tiår.