Serge Gainsbourg
Jacques Brel
The Beatles

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gudskjelov for Frelses-gjengen

Hør Salvation Circus' fengende og melodramatiske kabaret- psykedelia- grunge - og bli frelst!

"Thank God for the Salvos" står det med store, hvite bokstaver mot rød bakgrunn på enorme reklameplakater over hele Australia. Slagordet tilhører egentlig kengurulandets lokale avdeling av Frelsesarmeen, men kunne like gjerne vært skreddersydd for Oslo-bandet Salvation Circus. For trioens debutalbum Anxiety er i sannhet en kjærkommen - ja, nesten guddommelig - utgivelse.

Det hele startet med brødreparet Andreas og Christoffer Pedersen. Som ambassadebarn vokste de opp dels i Paris, dels i Washington D.C. Og begge steder spilte de i band - i staten Virginia vant Pedersen-guttene Battles of the Bands-konkurransen i 1992, i Frankrike spilte de sammen med sønnene til Leonard Cohen og Stephen Stills. Vinteren 1996 flyttet imidlertid Andreas og Chris hjem til Frogner igjen, slo seg sammen med barndomskameraten og trommeslageren Kai Gjessing og vips, så var Salvation Circus et faktum.

Nå, sju lange år med diverse konserter og en EP-utgivelse senere, foreligger omsider bandets debutplate. Den var verd å vente på: Resultatet er blitt en fascinerende blanding av kabaretrock, psykedelia og Seattle-grunge - et særegent sound som er som en iørefallende lapskaus av låtskriver Andreas' musikalske helter: David Bowie, Jaques Brel, Serge Gainsbourg, Beatles og Nirvana. I tillegg til et utvilsomt talent for å komponere fengende melodier, har lillebror Pedersen dessuten en deilig teatralsk og småsvulstig syngestil som gir Salvation Circus et enda større særpreg. Legg deretter til hans finurlige sangtekster om angst, sjalusi, depresjon, ulykkelig kjærlighet og menneskenaturens andre mørke sider, og så får du et knippe låter det er vanskelig å motstå.

Selv falt jeg hodestups for Waltzannie, platas mest svingende kabaretlåt som utmerker seg ved en aldeles nydelig melodi og fengslende ompa-takter. Og den rocka Midgard Dream, med gitarriff à la Beatles-slageren Birthday, for ikke å snakke om Queen Arabia og dens stilfulle operette light-vokal eller Ghosts, en fiffig, sirkusaktig sang om våre indre spøkelser. Slik kunne jeg fortsatt å ramse opp mine personlige favoritter lenge, lenge.

Selvsagt er ikke alle de 15 låtene på Anxiety like bra - det skulle da også bare mangle at ikke en og annen ballade blir litt vel suppetreg og yndig samt en rocker eller to blir anelsen for forutsigbare. Men siden låtene er såpass forskjellige både i syngestil, tempo, trøkk og melodi, rekker man aldri å gå riktig lei av Salvation Circus før trioen avslører enda en ny side av seg selv på neste kutt.

Og best av alt: Jo flere ganger jeg hører albumet, jo bedre sitter låtene i øret og jo mer frelst er jeg.