The Clash
Guided By Voices
Pavement

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

D.I.Y.

En oppsamling av Scritti Polittis første innspillinger byr på mange overraskelser.

Dette møtet med de tidligste innspillingene til Scritti Politti har snudd opp ned på hele mitt inntrykk av gruppa. Inntil Early traff trommehinnene mine levde jeg i den villfarelse at Scritti Politti var Green Gartsides kreative glassbolle, som han fylte med gjennomprodusert popsymfonier og honningdryppende vokal. På Early, derimot, fremstår bandet nærmest som et Blitz-kollektiv bestående av kommunister og andre politisk venstrehendte som spiller en sofistikert versjon av punk, ispedd reggaerytmer og Gartsides spinkle vokal.

Early er en oppsamling av tidlige singel- og 12-tommerutgivelser hvor de fleste ikke har vært tilgjengelig på digitale medier tidligere, og som for lengst er gjemt i antikvariater og andre støvlagre. Her finner du deres første singelutgivelse Skank Bloc Bologna (1978), materiale fra EP'ene 4 A Sides og Work In Progress, samt deres tidlige gjennombrudd The 'Sweetest Girl' (1981). Det meste er milevis fra Gartsides kommersielle gjennombrudd med Wood Beeze (Pray Like Aretha Franklin) (1985).

Albumet starter skranglete med Skank Bloc Bologna og den aller første smaken av Scritti Politti, den gangen gruppen bestod av okkupanter fra Leeds. Det skranglete inntrykket domineres av den sløye bassgangen Nial Jinks og Gartsides lavmælte vokal, som for sikkerhets skyld er mikset langt bak i lydbildet. Uttrykket er utpreget lo-fi, og ikke så langt unna det Guided By Voices presterte 20 år senere. Av samtidige er det XTC, The Clash og The Specials som kan føres opp på referanselista.

Flørten med samtidens reggae er tydelig på den spretne Is And Ought The Western World, hvor Gartside også får mer rom for vokale krumspring. I dette lunet får også gitaren større plass, og det er et betydelig røffere uttrykk vi blir servert enn det man vanligvis forventer fra Scritti Politti. Tidvis er det Pavements skeive gitarunivers som kommer til syne, noe som er spesielt tydelig på den instrumentale 28/8/78, med nyhetsbulletiner strødd utover gitarakkordene.

De fleste låtene er skissepregede og røffe - langt unna det overproduserte uttrykket som dominerte de senere utgivelsene til bandet. På et tidspunkt skjer det en endring, som på Bibbly-O-Tek, hvor vokalen mikses lenger frem i lydbildet og overhales til å minne mer om det sukkersøte uttrykket Gartside favoriserte mot slutten av 80-tallet. På hitten The 'Sweetest Girl' synes Scritti Politti å ha funnet sin endelige form. Vokalen til Gartside er sidestilt med den øvrige instrumenteringen, og uttrykket er pyntelig i skjæringspunktet mellom sofistikert pop og en forsiktig flørt med reggae og jazz.

Scritti Politti fremstod som meget vanskelig tilgjengelig i denne perioden, og selv 25 år etter er materialet tungt å svelge. Titler som Open - Immac, Messthetics og den innledende Skank Bloc Bologna gir ikke akkurat ved dørene. Når de attpåtil mikser vokalen bak en vegg av spinkle gitarer og trommerytmer er det som om de unge menn ikke VIL bli forstått. Dermed går også store deler av Early relativt lett i glemmeboken, og utgivelsen fremstår i stor grad som en kuriositet, fremfor som en bauta.

Lions After Slumber avslutter Early og lytteren er rustet til å møte bandets øvrige 80-tallsutgivelser; Songs To Remember (1982), Cupid & Psyche '85 (1985) og Provision (1988). Comebacket med Anomie & Bonhomie fra 1999 bør man helst overse.

Deradoorian - Mind Raft EP

(Lovepump United)

Sophisticated, sultry and confident debut from Dirty Projectors' Deradoorian