Trans-Europe Express - Kraftwerk (1977)
The Man-Machine - Kraftwerk (1978)
Computer World - Kraftwerk (1981)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gamle klassikere i ny drakt.

Var tiden i ferd med løpe fra de tyske innovatørene?

The Mix var Kraftwerks første store livstegn på 90-tallet, utgitt hele fem år etter Electric Cafe. Denne utgivelsen er en slags greatest hits, med det ekstramomentet at alle sangene presenteres i nye versjoner. Når det gjelder både låtvalg og remixversjoner finnes det dessverre flere pussige poenger å sette den kritiske fingeren på. Men for å feie all mulig tvil til side først som sist; også denne platen er en fantastisk ekskursjon i KlingKlang Studios vidunderlige verden. Men var tiden i ferd med å løpe fra innovatørene?

Tanken bak The Mix var først og fremst å tilpasse Kraftwerks låtmateriale til behovet som meldte seg blant gruppas nyvunne tilhengerskare; klubb-publikumet. Kraftwerks iskalde synthpop hadde i lengre tid banet vei for et helt nytt musikalsk uttrykk som forgrenet seg og påvirket de aller fleste kontemporære musikksjangre. I tillegg hadde det vokst fram en sterkt elektroinspirert trendkultur, der den maskinelle og rytmiske synthmusikken i særdeleshet ble omfavnet av klubbgjengere med tvilsomme dansemønstre. For å henge med på karusellen, og for å tilfredstille nye horder av elektrohoder med rockefot, kom The Mix med sine gamle praktlåter ikledd nye og tidsriktige dansesko.

Men for et band som i så lang tid selv hadde vært trendskapere, og som selv satte standard for denne musikkformen, kunne det kanskje virke mot sin hensikt å plutselig tilpasse seg andres uttrykk. Houserytmene hadde i 1991 allerede vært dominerende som ny dansemusikk i flere år, så denne gangen var Kraftwerks posisjon som udiskutable nyskapere innen elektronisk musikk faktisk ved å rokkes. At innovatørene selv fulgte tidens tegn og la på standard 90-talls 4/4-rytmespor på klassikere som The Robots og Computer Love virker derfor ikke helt uproblematisk. Det som skulle gi Kraftwerks materiale et mer tidsriktig lydbilde ble også paradoksalt nok et tegn på at Kraftwerk ikke lenger lå forut for sin tid.

Når det er sagt, skal man ikke legge skjul på at flere av nyversjonene faktisk låter friske og raske. De kalde og minimalistiske rammeverkene av noen originaler har her fått betydelig mer kjøtt på beinet, både i form av rytmeprogrammering og lydbilde. Som elektronisk popmusikk er remixene velfungerende og tidsriktige for tidlig 90-tall. Ekstra hyggelig er det også at man får låtene presentert på en ny måte av de samme menneskemaskinene som lagde originalene, slik at man holder seg godt innenfor det Kraftwerkske univers. Musik Non Stop har fått mengder av Boing Boom Tschak, og sin metalliske robotrytme tonesatt og ekstra bassinjisert, og Home Computer har fått innlagt store deler av It's More Fun to Compute i seg.

De fleste nyversjonene på The Mix inneholder en større mengde lydeffekter, mer fylde i lydbildet, samt effekter som delay og ekko som gir dem et ganske annet uttrykk enn sine originaler. Dessuten er en hel del av vokalsporene bearbeidet og byttet ut. Noen ganger har de fått et mer menneskelig preg enn de opprinnelig hadde, mens andre ganger er vocoderen enda mer robotifisert enn før. I Computer Love mister vokalen noe essensielt i det vocoderroboten høres ut som om den er av den billige sorten, i en ellers så gledefylt danceversjon med langt flere lekende synthtemaer enn i originalen. Også Pocket Calculator og påfølgende Dentaku leker med danserytmer og repeterende synthriff som både piffer opp låtene, men samtidig gir dem et mindre eksklusivt preg. Trans Europe Express byr også på en reise i lydlandskaper, der mye av den klassiske rytme-tematikken gjentas og dras med gjennom både Abzug og Metal on Metal.

The Mix er simpelthen en annen måte å presentere noe av Kraftwerks mest kjente materiale på. Det er gjort mer dansbart, mindre karakteristisk, mer tilgjengelig kanskje, og mer preget av sin samtid enn de andre utgivelsene. Selv holder jeg samtlige originaler foran disse versjonene, selv om det også er lett å bli glad i disse danseorienterte elektropopperne. Det er ikke lett å fri seg fra tanken på at The Mix kom som et resultat av kreativ tørke, og som et tegn på at tiden var i ferd med å hente inn Kraftwerks store forsprang. I tillegg er det selvsagt flere låter som mangler dersom dette skulle hatt tyngde som en greatest hits. Klassiske Kraftwerk-låter som The Model og Showroom Dummies er sørgelig fraværende, det samme er et par personlige favoritter som Nummern og Computer World..2.

The Mix er allikevel et positivt gjenhør etter en alt for lang taus periode, fra en gruppe med et fantastisk lager av gode låter. For fansen er også denne et must, samtidig som den evner å favne om flere med sin oppgraderte produksjon. Hitlåtene florerer, men allikevel er ikke denne utgivelsen essensiell i samme grad som noen av deres tidligere langspillere er det.