I Never Knew
Nothing 2 Prove
Leavin'

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Lampa Roger!

Med programmering av de rette låtene kan du gjøre dette til et lite mini-Ibiza.

Dette er Roger Sanchez' første langspiller under eget navn, og en begivenhet som house- og technomiljøet har sett frem til lenge. Skiva åpner med at Mac'en til Sanchez slås på, og etter at passordet er godkjent smeller rytmene fra Computabank mot deg. Mannens bakgrunn fra graffiti- og breakdancemiljøet i New York på tidlig 1980-tall er åpenbar på denne låta, og han benytter seg av de syntetiske rytmegroovene vi kjenner fra Grand Master Flash-utgivelsene fra dette tiåret, samtidig som det spes på med samtidens digitale effekter. På neste spor, Another Chance, drar Sanchez oss noen tiår lenger frem i tid, og vi lander et sted på slutten av 1990-tallet. Bassen er tyngre og hele uttrykket er litt mer glattpolert og mindre organisk.

Dansemusikken har utviklet seg radikalt siden breakdancebølgen skvulpet innover USA og Europa, og kommersielle krefter har fattet interesse i større grad. Dette er tydelig på låter som Another Chance, hvor det som i utgangspunktet er en houselåt, pakkes inn i musikkbransjens popformel med vokal som gir et fengende refreng, og presenteres som første singel fra utgivelsen. Det formelig stinker røykmaskiner og strobelys av denne knallhitten fra dansegulvene og -listene i Europa.

Sanchez har 20 års erfaring som DJ, og er nært knyttet til noen av de hotteste klubbene i London, New York og Ibiza. Som naturlig er for DJer med stjernestatus har han også remikset en drøss med artister. Jeg nevner i fleng; Underworld, St. Etienne, Texas, Daft Punk, Janet og Michael Jackson. Selv om han menger seg med finstasen i popverden, har han greid å beholde gatekredden ved å plukke opp artister som Daft Punk og Basement Jaxx tidlig i karrieren og ledet dem inn på rett spor.

Plata har et enormt mainstream-potensiale, med gjesteartister som bidrar til å høyne salgbarheten. Låta You Can't Change Me er skrevet sammen med super-DJ-kollega Armand Van Helden. N'Dea Davenport (best kjent fra den oppløste nyfunk-gruppa Brand New Heavies) bidrar på vokal. Låta har et ganske traust musikalsk uttrykk, men stemmen til Davenport løfter det hele til å bli en ganske hyggelig affære. På neste spor, The Partee, treffer Sanchez innertier med en fantastisk blanding av latinorytmer og klipp-og-lim lydcollager. Blåsere bidrar til at feststemningen står i taket gjennom hele sporet, og pianoriffet midtveis gir låta et fantastisk driv. Når denne pøses utover solvarme Ibiza er det nok ikke fred å få.

På Nothing 2 Prove bidrar Sharleen Spiteri fra Texas med vokal. Låta er i bunn og grunn en streit poplåt med vokalen og bassen langt fremme i miksen, og er av de mindre inspirerte øyeblikkene på albumet. På avslutningslåta Leavin' dukker strykere opp på en mørk flørt med breakbeats og drum'n'bass-effekter. Vokalen til Angela Johnson myker opp den mørke atmosfæren, og gjør låta mer radiovennlig, men personlig skulle jeg gjerne hørt denne uten hysterisk vokal.

Sanchez leverer en variert plate hvor bommertene skjemmer mer enn det høydepunktene glitrer. Likevel: programmer inn favorittsporene dine og inviter til fest!