Dianogah
XTC
Genesis

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Puslespill som fenger

Fiks mattepop som blir smakfull for de som tar tiden til hjelp.

Denne platen slår fra første sekund: "I love it when you come near / Standing naked in the door," synger vokalist Andrew Thiboldeaux så høyt og klart som bare han klarer. Igjen og igjen synger han strofen, på en følelsesløs og nesten manisk måte. "Irriterende," tenker kanskje du. Og jeg må nok innrømme at et hint av irritasjon var til stede første gang jeg satt Pattern is Movement i spilleren. "Hvorfor må jeg alltid plukke ut sånne enerverende band for anmeldelse?"

Stowaway er bandets andre plate og de har visstnok vunnet fans i visse kretser. Sikkert blant typer med rart skjegg, hang til fløyte og en viss interesse for rollespill - og progrock, selvsagt. Men etter andre og tredje gjennomlytting merker også jeg, riktignok ubarbert men uten rollespill i bokhyllen, at interessen for PiM sine strukturer er tiltagende.

Bandmedlemmene er skikkelig fokuserte på oppgaven de har fått tildelt; det å repetere melodisnutter igjen og igjen, for så å variere med letthet til et nytt tema etter tredje eller fjerde gang. Piano, fiolin og fløyte blir vevd inn i musikken like naturlig som gitaren og den lekne, rullende bassen. Og vokalen fungerer mer som et instrument i seg selv fremfor en trillebår for sangerens følelser. Her får man ingen trist Midtvesten-ungdom som legger ut om damen som har forlatt ham eller om en far eller mor som har sviktet i oppveksten. Tekstene er sjelden lett å få tak på ettersom ord og setninger ikke akkurat fremføres på en konvensjonell måte. Trykket på ordene ville fått enhver engelsklærer til å rotere på kontorstolen og selv sitter jeg med det samme spørsmålet etter hver strofe: "Hva var det du sa, at?"

"Matterock" har jeg sett noen nevne i båssettingen av Pattern is Movement, men det er vel mer pop enn rock her. Faktisk kan det til tider minne om XTC sin klare popmusikk, selv om PiM driver en aktiv dekonstruksjon der andre ville prøvd å bringe harmoni. Progrocken har nok også hatt en viss innflytelse på bandmedlemmenes preferanser, med understreking av eksperimentet og en innstilling der man nekter å slå seg til ro med én idé innenfor rammene av en fire minutter lang låt. Men til forskjell fra mye av prog'en, kan PiM virkelig begrensningens kunst, og låtene forblir korte og volummessig disiplinerte.

Det kan selvsagt settes spørsmål ved graden av appell ved et band som fremhever det tekniske så mye. Hvis man legger den ikke fullt så gode siden til, kan man med letthet hevde at dette er flinkismusikk uten noen som helst verdi utover å være en musikk-teknisk øvelse. Jeg velger likevel å hevde at brokkene av pop blir brukt på en interessant, men likefullt smakfull måte. Det krever jo selvsagt endel nøye gjennomlyttinger før man ser det smakfulle i alt de fikse og repeterende, men min mening er at denne tiden kan man ta seg råd til. I en popverden av klisjéer er det viktig og riktig at noen staker ut en ny kurs som kan åpne nye musikalske verdner på sikt.

Og selv om dette nok ikke blir platen jeg trekker frem de søndagsmorgenene der lørdagen har vært noe fuktig, er Stowaway en plate som kommer til å bli lyttet til når jeg ønsker noe annet. Litt som med et enormt puslespill du har liggende på gulvet, der nye brikker kommer til, men som sannsynligvis aldri blir ferdig.

Cato Salsa Experience - The Fruit Is Still Fresh

(Garralda Records)

Cato Salsa og Co. girer opp et hakk fra debuten. Forvent et rush av blod til hodet.