cover

The Pains of Being Pure at Heart

The Pains of Being Pure at Heart

CD (2009) - Slumberland / Indie

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Shoegaze / Indiepop / Indierock / Drømmepop

Spor:
Contender
Come Saturday
Young Adult Friction
This Love Is F***ing Right!
The Tenure Itch
Stay Alive
Everything With You
A Teenager In Love
Hey Paul
Gentle Sons

Referanser:
Asobi Seksu
Blonde Redhead
My Bloody Valentine
Teenage Fanclub
Field Mice
Jesus and Mary Chain
The Smiths
Ash

Vis flere data

Se også:
Belong - The Pains of Being Pure at Heart (2011)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Post-Shoegazing

At disse er purunge, superhippe og lovende som få, er vel egentlig ubetydelig når bandet rett og slett bare er ufattelig bra.

Ikke bare er The Pains Of Being Pure At Heart det beste bandnavnet siden I Love You But I've Chosen Darkness, men de har et navn som passer minst like bra til lyden de lager. Overraskelsen er vel heller ikke stor når man noterer at dette unge og svært så hippe bandet er fra selveste Brooklyn, NY, og at Pitchfork har lagt sin elsk på dem for lengst. Obligatorisk, bortimot.

Og tar man ikke slikt med en klype salt uansett? Joda. Men det var uansett ikke kjærlighet ved første lytt for min egen del, i alle fall. Det lokket meg like fullt ned til konserten deres under årets Roskilde, en konsert som står igjen som en av de friskeste og beste jeg har overvært på lenge. Og da var veien fra Roskilde til debutskiva kort og god.

Det relativt milde støypøset de gir oss er nokså sentralt her, det skal være sagt. Og det er på mange måter slik at de har tatt det The Jesus & Mary Chain og My Bloody Valentine gjorde og blandet det med hypermelodiske hooks à la Ash eller Smashing Pumpkins. Men det er ikke tungt på samme måte som de to sistnevnte, det tar alt det som er luftig og svevende med shoegazerne, i tillegg til et slags melodisk overmot som man nesten får dårlig samvittighet av å høre på.

Men man kan vel kjapt dra konklusjonen at dette ikke akkurat er moderne eller originalt på noen måte. Come Saturday er glatt en av årets desidert beste låter. Den har absolutt alt man kunne ønsket seg i en støyete indie-anthem. Og A Teenager In Love er jo så å si The Smiths i de verste takene, og minst like morbid og navlebeskuende som de omtrent hele tiden.

Det er pakket med bitre realiteter som i etterkant kan virke som bagateller, men som i kampens hete er alt som betyr noe. Så er det bagateller som igjen kan ende opp med omfattende og fatale følger. Små og store åpenbaringer som hele veien handler om vår egen utilstrekkeligheter, naivitet og begjær – gjerne samtidig. Joda, det tenårene er fulle av kontraster, men de er sannelig ikke ukompliserte.

Og når det i tillegg er fortalt fra et tidløst og elegant perspektiv, så har resultatet blitt uimotståelig. Det virker kanskje ikke sånn til å begynne med, men i sitt slag er dette kanskje et av de aller beste skivene siden Ash ga ut 1977 i 1996. Og selv om det kanskje er en skive som minner om en tid som nødvendigvis er over for mange, så er det aldri noe i veien med å drømme seg bort i blant, og det er få skiver som gjør det så lekkert som The Pains Of Being Pure At Heart.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Kid Loco - Kill Your Darlings

(Royal Belleville Music)

En forskrudd rundreise i selskap med dampende halliker, horer og annet pakk.

Flere:

No Age - Everything In Between
Le Corbeau - Moth on the Headlight