cover

Ein Song Frå Dei Utsungne Stunder

BNB

CD (2005) - 2L / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Folkemusikk / Improvisasjon

Spor:
Lite Längre In, Del 1
Lite Längre In, Del 2
Lite Längre In, Del 3
Paulista
(Frekk i) Dvale
Den Fagraste Viso Pao Joræ
Et Minne Dypt
Erindring
Ser Du eit Hjarte Langs Vinden
Galgea
Fivreld
Runarvisa
Fantasea
Sang på Elva
Et Segl Glir Bort

Referanser:
Karl Seglem
Jan Garbarek
Orleysa
Arild Andersen
Kirsten Bråten Berg

Vis flere data

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Velklingende og intetsigende

Tre fantastiske musikere lager middelmådig plate.

Bjørn Kjellemyr: En av våre beste jazzbassister. Berit Opheim: En av de vakreste stemmene i landet. Nils Økland: Multifiolinist med base i folkemusikken. Sammen har de laget plate, et improvisasjonsbasert møte mellom jazz, folkemusikk og klassisk musikk. Det bare må bli bra - eller? Nei. Låtene, som alle er velspilte og velkomponerte, mangler noe helt vesentlig: De klarer ikke å berøre.

Det er nettoppp dette; å berøre mennesker, plateselskapet 2L hevder at BNB gjør. "Tør du la deg berøre?", skriver de i presentasjonen av gruppen på sin hjemmeside. "Våger du å lytte - innover i deg selv, og oppdage noe vakkert - noe du lengter etter men ikke visste at du trengte?" Ikke beskjedne ord, akkurat. Viljen har tydeligvis vært tilstede, både hos musikerne og plateselskapet. Dette skal bli stort, dette skal bli bra, vi fører sammen tre fantastiske musikere og ser hva som skjer. Desto større blir kontrasten når resultatet blir middelmådig: Velspilt musikalsk dusinvare.

Musikken på Ein Song Frå Dei Utsungne Stunder beveger seg i et territorium vi allerede kjenner i Norge; grenseområdet mellom jazz og folkemusikk. Jan Garbarek gjorde det allerede på 70-tallet, men tok det ikke helt ut før han ga ut Rosenfole med vokalisten Agnes Buen Garnås. På starten av 90-tallet eksploderte det: Arild Andersen laget de to fantastiske platene Arv og Sagn (med vokalisten Kirsten Bråten Berg), Karl Seglem laget en rekke spennende plater (med blant andre Berit Opheim i stallen), Jan Magne Førde gjorde folkejazz med gruppen Orleysa (også med Berit Opheim). Og nå altså BNB. Selve idéen er altså ikke ny, folkemusikk og jazz har befruktet hverandre tidligere.

Det som skiller BNB fra de nevnte gruppene er det musikalske uttrykket. Ein Song Frå Dei Utsungne Stunder er ren, nedstrippet og minimalistisk. Karl Seglem og Arild Andersen laget musikk med mye lyd: Mange instrumenter som lå oppå hverandre. Her ligger ikke instrumentene oppå hverandre, de ligger ved siden av hverandre. Alle musikerne har sin distinkte stemme. Øklands fiolin, Kjellermyrs bass og Opheims vokal slår hverandre aldri i hjel. Dette er helt tydelig et samarbeidsprosjekt. Ingen av stemmene overdøver de andre, musikerne veksler på å føre melodien fremover.

Jeg tror det er dét jeg opplever som det mest spennende ved platen: På de fleste jazzplater er det en stemme som mer eller mindre dominerer. Her er det tre. Samtidig er det kanskje derfor denne platen aldri blir mer enn middelmådig. Det er tydelig at dette ikke er båret frem av én musikalsk visjon, men vokst frem i samarbeidet mellom tre dyktige musikere. I blant funker sånne prosjekter. Men ikke denne gangen. Samspillet og improvisasjonen skaper ikke nærvær og nerve, men ender ofte opp i utflytende og uinspirerte partier. Disse musikerne kan bedre.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Suicide - American Supreme

(Blast First / Mute)

Suicide er endelig tilbake, og legger det amerikanske imperiet på skafottet.

Flere:

Arve Henriksen - Chiaroscuro
New Order - Retro