Christina Carter
Mi & L'au

The Fleeting Skies - Samara Lubelski (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Den gode Samara

Lubelski åpner hjertedøren for fullt på sitt tredje soloalbum, og slipper ut en strøm av vakre melodier.

Den erfarne fiolinisten og vokalisten Samara Lubelski beveger seg her mot det eteriske og rurale uttrykket til 60-tallets mange folk-chanteuser, og fremstår nærmest som en modernisert fortolker av Vashti Bunyan eller Anne Briggs. Parallel Suns er en varm og imøtekommende utgivelse av psykedelisk visekunst, sval som sommerkvelden og med en luftig bris som skaper akkurat passe med skygge. Delt opp over ni korte låter vever Lubelski i hop en nærmest sammenhengende kjede av mild pust, fremført med en sommerfugls kraft.

Samara Lubelski har opp gjennom årene virket i en rekke sammenhenger, mest kjent er hun kanskje fra Hall of Fame, Tower Recordings, Sonora Pine og Jackie O-Motherfucker - for å nevne noen av hennes mange samarbeidspartnere. Sist vi støtte på henne i 2007 var i forbindelse med Thurston Moores soloplate Trees Outside the Academy. Dette nevnes for å synliggjøre hennes lange erfaring og brede virksomhet, og det er noe hun tar med seg også som soloartist, nå for tredje gang på plate. Hun er stilsikker, kompetent og trygg på det hun driver med, og det hjelper når man beveger seg inn i et såpass lufttomt rom som Parallell Suns. Hun klarer å knytte bånd mellom dynemyk indiepop og eksperimentell folk, eller det enkle og umiddelbare med mer utprøvende formasjoner, der det første momentet "vinner". Det er ikke krevende å lytte til dette, men samtidig er materialet solid nok til at den transparente overflaten kan bære over tid.

Den skjøre styrken i Lubelskis viser blir forsterket av et kompetent lag av musikere, i hovedsak tyske, da platen ble innspilt på en gård utenfor Stuttgart. I tillegg til medlemmer fra Metabolismus bidrar også Pat Gubler (PG Six) og andre til å gjøre Parallell Suns til noe langt mer enn spartansk gråstein.

De rike arrangementene åpner for flere muligheter enn Lubelski ønsker å utnytte, og med det sitter jeg igjen med en liten følelse av underytelse her. Dette er så nært et spacepop-mesterverk, hør bare Stereolab-aktige Tasting the Candy eller yndige Born From the Tree der strykerne dekker solstrålene med et tynt lag av høstløv. Dette er inderlige momenter av tidløs skjønnhet, men over en hel plate - og denne er ikke lang - åpnes ikke nye dører, den gir ingen umiddelbar ny innsikt utover sin dvelende, dorske skjønnhet.

Parallell Suns egner seg perfekt til å kveile seg sammen på sofaen til, nippe til varm sjokolade og la tankene vandre på ubekymrede stier ut i det blå.