Jazzanova
Nuspirit Helsinki
Bugge Wesseltoft

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Jazzå

Danskene i April Records gir en god oppdatering på den skandinaviske nujazz-fronten på utgivelsen Companionship.

Companionship er et takknemlig prosjekt. Med en soleklar målsetning går danske April Records og DJ Wunderbaum til verket, og leverer en sterk skandinavisk miks av jazz og elektronisk fiksfakseri. Nå når elektronisk musikk fra det høye nord er blant det hippeste i musikkverden, florerer det av mer eller mindre løst sammensatte konsepter som omhandler elektroniske ytringer fra våre naboland. Companionship, derimot, har en definert retning å kjøre i mot. Det hjelper.

Utifra den innledende omslagsteksten, ført i pennen av DJ Eivind Olsvik, kan man lese seg til albumets utgangspunkt. I 1971 lanserte jazzmesteren Sahib Shihab albumet Companionship. Med denne skiva introduserte Shihab en rekke nye elementer i jazzverden, og skapte et møte mellom jazz, soul og latinske rytmer. Shihab utvidet musikalske horisonter, og nå søker April Records å gjøre det samme med kombinasjonen av samplere, platespillere og tradisjonelle instrumenter, for å skape et oppdatert Companionship. Artistene på Companionship har et felles utgangspunkt gjennom deres respekt og beundring for jazztradisjonen, og et gjensidig ønske om å oppdatere tradisjonen med egne komposisjoner. Albumet dokumenterer en ny versjon av fusion; møtet mellom elektronikk og jazz - phusion.

Companionship starter sterkt med svenskene Swell Session, Koop, Odd Couple, Ernesto's og Jol. Referansene til svensk, jazza easy listening er åpenbar og resultatene av det oppdaterte lydbildet er kjølig og vakkert. Swell Sessions April In Vain er en florlett kjærlighetserklæring, mens Koop formidler et mer tvetydig budskap på den pianodominerte Tonight. Begge disse svenske artistene opererer i et felt som ligger kloss opptil kjølig jazz fra midten av 60-tallet. Odd Couple beveger seg i et mer rytmetungt uttrykk, men fortsatt med klare referanser til 60- og 70-tallets svevende easy listening med hang til tangenter og blåsere, samt vokal som en del av instrumenteringen. Med Ernesto's er vi godt på vei inn i klubblokalene, med en sterk vokal over et heftigere rytmekjør enn på de innledende sporene. Med Jol beveger vi oss over i et mer abstrakt lydlandskap hvor referansene til klassisk jazz ikke lenger er så klare. Vokalen er sterkt filtrert og selv om tangentene kan gi hint om påvirkning fra Herbie Hancock, så er helhetsinntrykket mer i retning av 70-tallets flørt mellom disco og elektro.

Norske Kahuun bryter svenskenes dominans med den übernorskt titulerte Striladans, hvor en repetitiv rytme møter sparsommelig trompet à la Arve Henriksen i det humoristiske hjørnet. Tyngre instrumentering spes på etter hvert, og låta utvikler seg til funky jazz med elektronisk bearbeidning. Danmark tar over staffettpinnen med Universal Funk og den soulinspirerte Brothers And Sisters. Vokalen og temaet i låta er som tatt ut av Marvin Gayes mange mesterverk fra What's Going On-perioden, men danskene sper på et housefyrverkeri på rytmefronten, og oppdaterer uttrykket betraktelig. Butti 49 er det andre norske bidraget på Companionship, og de leverer den mest funky låta i utvalget med Kolor Fokus. Blåsere og en heltent rytmeseksjon gir valuta for pengene langt ut på dansegulvet.

Danskene dominerer den avsluttende delen av utgivelsen med Universal Funk-halvdelen, Tonny Svensson, i samarbeid med Flemming Fanø på Searching For Love. Det er ikke Fanøs vokal som løfter låta, men Tonny Svensson kan sin programmering og gjør en sterk innsats som gir låta en funky snert over Fanøs tunge Barry White-vokal. Det er den danske trompetisten Lars Vissing som avslutter albumet med Eternal under navnet Brilliant Corner. Over en funky grunnrytme i klassisk Starsky-&-Hutch-biljakt-stil leverer Vissing stilige trompetarrangementer.

Companionship gir en bra oppdatering på de jazza elementene i skandinavisk elektronisk musikk. Selvsagt burde norske artister som Bugge Wesseltoft, Nils Petter Molvær og Bobby Hughes Experience/Combination vært inkludert, men utover slikt føleri er Companionship en bra investering som godt kan plasseres under "jazz" i CD-hylla.