Alive 1997 - Daft Punk (2001)
Daft Club - Daft Punk (2003)
Human After All - Daft Punk (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Herlig oppfølger fra franskmennene

Teite pønkere med føling for dansegulvet.

Året 1996 ble ikke helt det samme etter at en for meg ukjent, obskurt-klingende gruppe kalt Daft Punk (som betyr?) ga ut "Homework". Med snodig house - hard, kantete og kompromissløs i stilen - spilte de seg rett inn i mitt hjerte. Særlig huskes "Da Funk", en mesterlig orkestrert låt som på ingen måte er P4-vennlig, men oser av musikalsk glede. "Homework" kom ut i starten av "den franske bølgen", der artister som St. Germain ("Boulevard", 1995), Air, Mc Solaar og andre begynte å vise seg fram. Om bølgen har tatt helt av engasjerer meg lite, men Daft Punk har uansett stått for en helt særegen stil. Med klar fokus på musikken har de latt være å oppsøke stor oppstand rundt hvem de er, i år 2001 går de for eksempel kledd ut som roboter.

Og roboter, science fiction, japansk anime, 70-tallets heavy og disco er bakteppet for oppfølgeren "Discovery". Og hvilken oppfølger! Et must for enhver mikseglad DJ, 14 dansevillige låter og nok et freskt innspill til en housemusikk som begynner å sprike i alle retninger. Det hele sparker løs med førstesingel "One More Time", en låt som forplanter seg sakte i nervesystemet, kort og godt en suggerende humørpille. Og herrene Bangalter og de Homem-Christo følger opp med gitarsoloer sakset rett fra tiden Alice Cooper fremdeles hadde glød i øynene, fordreid vokal og synther på overdrive. Tekstene er av det lettere naive slaget og ikke så mye å skrive (hjem) om, men fokus ligger uansett på lydbildet. Etter utallige gjennomspillinger faller favorittvalget på kontante "Harder, Better, Faster, Stronger" (hvor var disse gutta når åttitallets heavyskribenter skulle navngi sine verk?) og spretne "High Life", i tillegg til åpningskuttet. Energiske, dansbare låter med en unik stil.

Daft Punk ønsker i tillegg på "Discovery" å bringe oss inn i dataalderen for godt, med å inkludere på platen aksesskode til deres hjemmeside, for nedlastingen av en bonuslåt og kommende mikser av annet materiale. "Overture", som er bonuskuttet, er ikke et av høydepunktene, men gir følelsen av valuta for pengene en ekstra dytt. Morsomt og relativt originalt.

Du må gjerne kjøpe "Discovery" før du kaster deg alt for langt inn i letingen i mye av det mølet som finnes i house-hyllene på platebutikkene. Ta gjerne med deg en kopi av "Homework" også, når du først overtrekker Visakortet. Begge er noen små funn, og undertegnede gleder seg stort til neste gang!