And You Will Know Us By the Trail of Dead
Six Finger Satelite

Inches - Les Savy Fav (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

De ville beistene

En kompleks og detaljrik skive, full av aggresjon, melodi og rytmikk.

I en tidsalder hvor det meste av den musikalske undergrunnen har blitt konforme i sitt uttrykk, eller hvor likestrøm-artistene hevder å være den alternative scene, våkner et nedgravd monster. Den vitale energiutladningen og viriliteten som har karakterisert punken og rock'n'rollen fra dag en, lar seg ikke sublimere i massekulturen, men finner nye former for provokasjon og innlevelse.

Vokalist Tim Harrington har hoppet ned fra scenen og stormer fram for å synge meg i ansiktet og eventuelt sette fram noen stoler i midten av salen til meg og et par andre publikummere som han kan danse rundt. Uansett er jeg bondefanget, og enten jeg vil eller ikke er jeg blitt en del av liveshowet til New Yorks heteste band ved siden av The Strokes; Les Savy Fav.

Navnet har de dels plukket fra de franske kunstnerne Les Faves, som nektet å la kunsten sin kategoriseres eller begrenses til en eller noen få former, dels fra den franske betegnelsen for De ville beistene. Begge deler er uansett like betegnende. Les Savy Fav er en energisk, drivende og intens opplevelse både på en scene og i studio. Samtidig er musikken deres paradoksalt kompleks med sine mange lag av enkel melodiøsitet og komplekse detaljrike utforskning.

Vokalistens øyne stirrer på meg fulle av adrenalin, barnslig oppfinnsomhet og ærgjerrighet. Bassisten hamrer de tyngste mest hardslående riffene du kan tenke deg og hopper et steg nærmere. Vi får de mest egensindige gitarstrukturene og den straighteste rytmen, eller motsatt. Musikken beveger seg fra sted til sted. Bak holder trommis Harrison stødig takten. Det er vibrerende primal rock, som spinner rundt menneskets aller enkleste og mest basale sider, og som samtidig er stilfullt og elegant utført.

Det handler om en videreføring av call-and-response teknikken til gospelen, noe Washingthon-bandet The Make-Up videreførte arven til. Noen tror vokalisten er tilbakestående, så lite er vi vant med brudd på vår sosiale kodeks at enhver åpenhjertig ekte kommunikasjon avvises som galskap. Les Savy Fav er den glade varianten; hvor The Make-Up stopper opp når publikum ikke vil være med på flørt og politisk lek, men i stedet gjemme seg bort i blasert affeksjon eller redsel, gir ikke Les Savy Fav seg før alle er med på leken om de så må ta tau, froskeføtter, spader eller vannpistoler til hjelp. Deres midler er en avvæpnende kombinasjon av satire og oppriktighet.

På skive er det vanskelig å overføre en slik energi som sammensmeltningen av kunst-rock, disco og ROCK-rock blir i live-sammenheng. Jeg kan høre ekko av mine favorittband fra den alternative musikkscenen på det sene 1980-tallet. Her finner jeg melodilinjene og dynamikken til The Pixies og de tunge, momentane bassriffene til Fugazi, eksperimentet og lekenheten til Six Finger Satellite og sårt savnede Brainiac. Samtidig er det popkulturelle elementer og innslag av The Cars, disco og pop fra 1980-tallet, og til og med noen keyboardslinger hentet fra tidlig elektronisk dansemusikk.

Se opp, snart kommer de på en scene i din nærhet og paralyserer alle sterile og statiske lokale rockeband, blaserte musikk-besserwissere eller konsertarrangører. Du har aldri sett eller hørt maken - jeg lover deg. Du må kanskje gi deg tid til å lytte til albumet syv eller ti ganger, men det er det definitivt verdt.