cover

Batman

Prince

CD (1989) - Warner Bros. / Warner Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Pop / Funk / Rock

Spor:
The Future
Electric Chair
The Arms Of Orion
Partyman
Vicki Waiting
Trust
Lemon Crush
Scandalous
Batdance

Referanser:
Michael Jackson

Vis flere data

Se også:
The Vault: Old Friends 4 Sale - Prince (1999)
Dirty Mind - Prince (1980)
Controversy - Prince (1981)
1999 - Prince (1982)
Purple Rain - Prince (1984)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Get the funk up!

Prince møter Batman, og spyr ut et album på altfor kort tid med veldig lite på hjertet.

Batman var første bevis på at Prince for alvor mistet gangsynet da 80-tallet gikk mot slutten. Som en hyperaktiv guttunge skred Prince til verket etter en beskjeden forespørsel fra Batman-regissør Tim Burton. Historien er som følger: Tim Burton sitter i London og jobber med det gigantiske Batman-prosjektet. I tidlige versjoner av filmen legges Prince-låtene 1999 og Baby, I'm A Star som lydspor på sentrale scener hvor The Joker og hans gjeng sprer kaos i søvnige Gotham City. Burton inviterer derfor Prince over til Pinewood Studios utenfor London for å overvære innspillingen av enkeltescener, hvorpå Prince går fullstendig bananas og insisterer på å levere et helt album av nyskrevne låter til Burton. Litt fortumlet, takker Burton ja til tilbudet. Kort tid etter overleverer Prince sitt materiale.

Mot slutten av 80-tallet var min Prince-fascinasjon på sitt høyeste, og den internasjonale lanseringen av Batman-albumet sto frem som en begivenhet av dimensjoner. Det var en av disse sommerdagene, da lufta står stille og bevrer, og byen er forlatt til fordel for svaberg og sommersjø. Jeg heiv meg på sykkelen for å handle skiva, og med vinylen i handleposen syklet jeg andektig hjem før jeg sank ned foran anlegget og lot stiften treffe The Future; "I've seen the future / and it will be. I've seen the future / and it works." Overgangen fra 1988 og Lovesexy var enorm; på Batman og åpningslåta The Future hadde Prince buret seg inne i studioet alene og leverte en syntetisk blanding av pop, funk og rock.

Låtene fremføres av Prince forkledd som hovedpersonene fra filmen. Umiddelbart var det låtene til The Joker - Electric Chair, Partyman og Trust som satt best, og gjør det ennå 13 år senere. Med bare få ukers produksjonstid sier det seg selv at Prince har hatt hastverk. Tidligere innspillinger tørkes støv av og omarbeides. Trust ble opprinnelig spilt inn i forbindelse med det aborterte prosjektet Underground fra 1987, og Electric Chair låner mye av inspirasjonen fra den uutgitte låta Witness fra Dream Factory-innspillingen med The Revolution i '86. Trust er et av overraskende få høydepunkt på albumet, og viderefører noe av spensten på tidligere utgivelser.

Batman ble et fokusert verk med hovedvekten på korte låter med apell til dansegulvet. Det har likevel blitt plass til et par roligere nummer, med Scandalous som viktigste eksempel. Låta er skrevet av Prince i samarbeid med faren, John L. Nelson, og følger i samme spor som mange av deres tidligere samarbeid; The Ladder på Around the World In A Day og Under The Cherry Moon på Parade. Scandalous utvides på EPen The Scandalous Sex Suite som ble lansert mot slutten av 1989. Samarbeidet mellom Prince og Sheena Easton på The Arms Of Orion slippes også på singel, til tross for at dette er det svakeste sporet på en Prince-utgivelse siden tidlig 80-tall.

Batman-filmen slippes til varierende omtale, men til enorm interesse fra publikum og presse. Både filmen og albumet dro veksler på forhåndsinteressen, og albumet ble Princes første listetopper i USA siden 1985. Singelen Batdance vakte størst interesse; den ble en kjempehit på begge sider av Atlanteren og lanserte Prince overfor et nytt og yngre publikum. Albumet og særlig Batdance lanserte også Prince som en virtuos håndhever av samplerteknologi. Så langt i karrieren hadde Prince vært en tradisjonalist i forhold til ny innspillingsteknologi, men på Batman-albumet gjør altså Prince tung bruk av sampleren som instrument.

Den junidagen i 1989, da albumet endelig var i havn, hørte jeg sikkert på det 10 ganger på rad. I motsetning til de foregående albumene; Sign O' The Times, Lovesexy og den "offisielle" bootlegen The Black Album, bød ikke Batman på musikalske opplevelser av religiøs art. Gitarkjøret på Electric Chair og Prince-øset på Trust kom i nærheten, men håpløse nummer som The Arms Of Orion og Lemon Crush ødela for mye av opplevelsen. Prince skuffet meg for første gang på Batman, og Tim Burton var visstnok heller ikke særlig fornøyd; kun små deler av The Future, Trust og Partyman endte opp i filmen.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Ghostface Killah - Fishscale

(Def Jam)

Vår mann setter et par pils på at Ghostface har levert det feteste New York-albumet i 06.

Flere:

Fire! - You Liked Me Five Minutes Ago
Karl Seglem - Femstein