Camp 2 - World Music on the Radio
Camp 3 - Neighbours On Oxygen
Summit - Only Slight Breeze on The Summit at 8201m

Biosphere

En vakker verden

Hvorfor skulle en engel gi opp sitt evige liv og bli menneske? Biospheres opptak fra turen opp til det åtte tusen meter høye fjellet Cho Oyu gir svar.

Jeg kunne ikke brydd meg det døyt om Biospheres anseelse som elektronikaprodusent, Dropsonde (2006) var rett og slett gørrende kjedelig. Et prakteksempel på hva ambient ikke skal være. Korte looper av jazzrytmer og noen få akkorder spilt på en synth som er druknet i ekkoeffekter, spilt om igjen og om igjen til det kjedsommelige. Til å begynne med vakkert, som mønsteret på det nye tapetet, men du fortsetter ikke å stirre på det særlig lenge før det blir dagligdags. På samme måte orker ikke ørene den intetsigende musikken og kobler ut.

Hvorfor ga jeg ham da en sjanse til med Cho Oyu 8201 m? Først og fremst fordi jeg liker musikk laget av field recordings, opptak av vær og vind, samtaler på fremmede språk og musikk spilt på ukjente, ikke navngitte instrumenter. Det skaper en illusjon av å få et innblikk i noens daglige liv uten å ta del i det. Det minner om filmen Der Himmel Über Berlin av Wim Wenders der to engler vandrer gjennom Berlins gater fortapt i skjønnheten som menneskene tar for gitt.

Noen vil vel kalle dette for en form for musikalsk orientalisme, men sannheten er den at å høre nye 'lyder' er viktigere for meg enn gode melodier. Jeg er enig med Maja Ratkje i at musikk ikke er annet enn "lyder som er musikalsk intendert", og vil heller høre opptak av urfolk fra fjerne himmelstrøk enn plater med musikk virtuose symfoniorkester.

Geir Jenssens siste album ble tatt opp på veien opp på fjelltoppen Cho Oyu på grensen mellom Nepal og Tibet. Råstoffet til musikken inkluderer kassetter med tibetansk musikk, kortbølgeradio der han både plukket opp musikk og beskjeder mellom flygere, biler som kjører forbi og tuter, samtaler, utrop og plystring mellom sherpaer og gjetere, jakrauting og jakbjeller, fuglekvitring og vingeslag og sist men ikke minst vær. De fleste av sporene, som Nangpa La: Birds Feeding on Biscuits, Camp 1: Himalayan Nightflight og Camp 2: World Music on the Radio er ubearbeidete opptak. Noen få andre, som Summit er omgjort, som for å illustrere hallusinasjonene Jenssen opplevde på grunn av oksygenmangel nær toppen.

I motsetning til Dropsonde, som bare var en grå klump av uinspirerende musikk, så er denne reiseskildringen rik på bilder og inntrykk. Opptakene inviterer lytterne til å vende blikket innover i kontemplasjon. Lydene av fuglene som spiser kjeks, vinden som uler mot teltduken, pusting gjennom oksygenmasker og en yak-karavane som går forbi, alt sammen er på samme tid nært og hverdagslig og fremmed og nytt.

Dette utsnittet viser nøyaktig hvor vakker verden kan være. Og jeg forstår godt hvorfor den ene av englene i Der Himmel Über Berlin valgte å gi opp sitt evige liv og bli menneske.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo