Cato Salsa Experience
Screamin' Jay Hawkins
Bo Diddley

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I found my mojo!

Er du på leting etter din mojo? Da kan King Khan & His Shrines muligens hjelpe deg. Dette ER voodoo i form av musikk, og det er usannsynlig rått!

Historien, eller myten, om King Khan er like sannsynlig som en alkoholisert avholdsmann, men desto mer fascinerende er den. King Khan & His Sensational Shrines er et moderne fenomen av voodoo og soulrock som du sjelden ser maken til. I følge ham selv har han gjort om sin voodoo til musikk. Han kaller seg selv Muhammed Ali av R&B og Maharajaen av Soul. Noe sånt måtte det vel ende med med en oldefar som var "Sitarens Johnny Thunders..."

Kort fortalt så ble Khan født i Montreal, og oppveksten bestod av flere ganger å rømme hjemmefra. Han rømte til slutt til Tyskland og ble med i diverse band og gjenger, blant andre Spaceshits og The Kukamongas. Under denne perioden bodde han en tid sammen med Mohawk-indianerne, hvor han lærte å være en ekte kriger. Etter å ha praktisert voodoo en stund, og fått realisert mange av sine skitne fantasier, kom han altså på ideen om å gjøre dette til musikk. Som han selv sier om voodoo og sex: "My voodoo is for myself, and the ones that I love. Voodoo is just as powerful as sex, so why you wanna go and f*** somebody you don't like?"

Så sant som det er sagt.

Smash Hits er en slags samling av det King Khan har levert siden starten i 2000, med syvtommeren Torture - the single which started it all. Savner likevel låten fra titommeren Spread Your Love Like... Peanut Butter (2001), en killer av en låt som dessverre ikke er å finne her. Det er nesten glemt når vi får Got The Itch slengt i trynet. Mer kløe får vi senere, med The Mashed Potatoes Itch, en leken og morsom låt. Vittigheter er det ikke spart på her, hør også på Took My Lady to Dinner ("She's fat, she's ugly, but I love her..."). Det er i det hele tatt litt godt å innimellom høre band som ikke er dødsseriøse over hele linja. King Khan handler om spilleglede og om å smitte den over på oss andre. Og hvordan kan man motstå ekte spilleglede på et slikt nivå? Khan selv med sine "king size howls" er utrolig rått å høre på.

De ni låtene tikker inn på under halvtimen, men får sparket godt fra seg likevel. King Khan & His Shrines er et band du absolutt ikke må la forbli uhørt. Og enhver sjanse som byr seg til å se King Khan live må du i hvert fall ikke la passere. Sceneshowet inneholder nemlig også de to danserne Tarzan (Som Khan kjøpte av afrikanere som ville selge ham som dyrefor til England) og Bamboorella (som han møtte da han jobbet i et kvinnefengsel i Tokyo). Et spektakulært og enestående liveband. Og det funker som bare det på stereoen også, med innertiere som Torture, Got the Itch, Took My Lady to Dinner og Live Fast Die Strong. Konseptet rundt King Khan er svært tiltalende, og et liveshow av den slags kaliber med 12 stykker på scenen er ikke dagligdags, akkurat.

Enten det er på plate eller på en scene; for alle som er på utkikk etter sin mojo kan King Khan være et lurt sted å sjekke!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen