Amon Amarth
Enslaved

The Journeys and the Experiences of Death - Helheim (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bergensk Nu-Blackmetal

Det fantastiske gjallarhornet blir etterhvert til ett jallahorn.

Nu-blackmetal er en sjanger som virkelig har sementert seg i Norge de siste årene, og trukket litt unna det voldsbelastede opprinnelige miljøet som spilte inn album i jordkjellere og skogholt. Det hele begynte å snu da to faktorer kom inn i spill - penger og PR. Dermed kunne man øke på med en annen p som er den velkjente produksjonen.

Og her er det funklende nye Helheim i sin syvende utgivelse som brer om seg med hard metall av moderne karakter. Plata, som bruker tung norrøn symbolikk, heter grovt oversatt "Hedningdommer og motganger". Lett norrønt tematisk på den gjengående tittelen Viten Og Mot som suppleres med undertittel for hver inkarnasjon. Plata åpner med Sindighet og fullt frontalangrep. Sirupstregt ut av startgropa komplett med dissonant gitarklimpring og et forrykende gjallarhorn.

Men det fantastiske gjallarhornet blir etterhvert til ett jallahorn når det kommer tilbake i tematikken, og ligger pinlig klart og tørt oppå resten av backingen. Og det er litt symptomatisk for ekstremmetall av nyere tid. Der de gamle travere tjente på den atmosfæriske effekten av skitne opptak og ikke minst maskeringen av manglende teknisk ferdighet, lider nå samtidsmusikken av at man potensielt kan høre hver eneste unote. Ting som er lett å overse i miksen kan ligge som byller og utvekster på det ferdige produktet.

Men Helheim står ikke tilbake på teknikken, og fyrer avgårde makeløse solopartier. De har en stilren dynamikk plata igjennom, med den typiske Bergens-lyden, presentert av produsent Bjørnar Nilsen, som blant andre har jobbet med Vulture Industries. Og selv om spoken word vokalen på Stolthet kan for enkelte ører virke litt preget og dialekthemmet, er dette noe som føyer seg fint inn i resten av soundet og ikke bryter med helheten. Vokalen har heller ingen merkbare blødmer, men blir litt folkelig de gangene det brytes ut i glam shouts - og når det synges gjer (gir) på låta Element, og det istedet høres ut som en trashy serie yeahs.

Men etter den litt merkelig synkoperte og ganske fremtredende hi-hat'en som stikker seg frem på Bevissthet, kommer siste spor, Helheim 8, og avslutter det hele. Og for en avslutning det er. Det er nesten så alt er tilgitt og man kjenner det episke og filmatiske i konklusjonen på en helstøpt og til tider litt for målrettet skive. Men for folk med slike tilbøyeligheter så er nok dette en vel forunt lytteropplevelse.