The Residents
Tortoise
Can

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Deformert San Francisco-blues, anno 2002

Leken og rar, tidvis stor post-rock er å finne på Double Us fjerde langspiller.

Det store jordskjelvet har nettopp rammet San Francisco. Folk har rømt ut på gata med de få eiendelene de klarte å raske med seg og ser fortvilet på husene som fortsatt svaier og truer med å ramle sammen når som helst. Til tross for dette sitter en kvartett tilsynelatende rolig og uforstyrret i et skur og spiller sin innadvendte og skjeve musikk, som dermed blir en passende lydkulisse til de dramatiske hendelsene utenfor.

Kvartetten det er snakk om er selvsagt Double U, som i 1996 etablerte seg blant de særere med debuten Absurd Fjord. Senere har det blitt flere gode plater, alle anført av Matt Halls mumlende sang og flaskehals-skligitar. I 2000 kom også Linda Hagood og Chris Holden inn i dette gode kunst-rock selskap.

På White Night, Floating Anchor følger 13 nye sløvvittige eksempler på hva Double U driver med for noe rart. Sheepo åpner det hele med slide-gitar og sang i samme ånd som henholdsvis Jeff Cotton og Damo Suzuki. Rytmikken skifter en del i løpet av melodiens ulike faser. Alt dette er typiske trekk for hele plata. Suit Made From the Shadow of a Crow definerer klart og presist hva Double U dreier seg om - på kortest mulig tid. Studér dette tredelte sporet og du har muligheten til å forstå gruppas artistiske visjon på under fire minutter. Bunny Commander har trommer og vibrafon som minner veldig om John McEntire i diverse sammenhenger. Dette representerer gruppa på sitt mest tilgjengelige og burde være noe for post-rock fans.

White Night, Floating Anchor er første spor som synges av Linda Hagood. Det vil si, hun hviskepludrer på en karakteristisk barne-tv-aktig måte. Her føles det klart at spøk og alvor er to sider av samme sak, der rytmegitarene spiller i valserytme ved siden av cembalo-klingende tangenter og mjauende slidegitar. Titlene sier egentlig det meste, hva sier du for eksempel om Bubbling Cactus Water, Valuable Ducks Floats Through Lily Pond og Famous Strong Man Comes Out of Cave?

Gjennom hele plata er tempoet sindig og avmålt, nesten rolig. Rytmeseksjonen er jazz-aktig slentrende, men hindres både her og der av diverse snubletråder. Riktig snodige rytmefigurer kan oppdages, men de spilles så sakte at de tydeligvis er laget for å få tiden til å gå, ikke for å imponere noen. Måten rytmeseksjonen kommuniserer og interagerer med resten av bandet på ER likevel imponerende. Instrumenteringen er sparsom (det er sjelden mer enn 4-5 instrumenter i spill samtidig) med vekt på elektrisk gitar og vekslende tangenter. Double U følger sine egne, sammenklemte skalaer på delvis ustemte instrumenter og blåser i reglene som gjelder i den store verden derute. Likevel blir ikke musikken forstyrrende eller for masete i sin iver etter å eksperimentere. Dette kvalifiserer Double U i høyeste grad for utgivelse på det Texas-baserte kultselskapet Emperor Jones, som også kan friste med navn som American Analog Set, The Mountain Goats og ST 37.

Jeg får konkludere med at Double U har laget en pussig og underholdende plate med mange gode ideer og et særegent lydbilde. Som amerikanere flest er de cowboyer, men er eksentriske og pysete nok til å foretrekke en ridetur på en avdanka rusten karusellhest hjemme på ranchen framfor å vise seg ute blant folk.

Thule - Liquid (Rock and Roll Dream)

()

Er progga spacerock fra Honningsvåg blant årets mest spennende utgivelser?