Right Train, Wrong Track
Curve Like That
Please, Please (Listen To Me)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Poporama

Pogo Pops viser nok en gang at de har en helt egen evne til å sette sammen iørefallende poplåter. Selv over ti år etter at de egentlig la opp.

Det er knyttet en viss nostalgifaktor til bandet som sammen med Barbie Bones var en av grunnpilarene i den første Bergens-bølgen fra begynnelsen av 90-tallet. Pogo Pops har med låter som Man Inside My Head, Crash og The Great Fall langt på vei vært med på å definere fenomenet som gjentatte ganger har skylt over det ganske land. Disse låtene fremstår fremdeles som ultimate pop-hits, og har langt fra mistet gløden selv nærmere 20 år etter.

Hjernen bak Pogo Pops, Frank Hammersland, har i de skjulte kretser fremdeles rykte på seg for å være en låtsnekrer av rang. At Hammersland besitter en form for pop-teft få i dette landet er forunt, skinner også tydelig igjennom på Where The Action Is. Bandet er fremdeles stødig i sitt håndverk, og låtene er gjennomgående sterke. Det er lett iørefallende poplåter med et soleklart Pogo Pops-stempel. Listen legger bandet allerede med førstesporet, Restarted and Restored – en tittel som sier mye om Pogo Pops anno 2009. Det er som om bandet aldri har mistet tråden, som om de aldri gikk i hver sin retning, som om at de aldri opphørte å eksistere.

Platen inneholder alt fra det litt psykedeliske tittelkuttet med en god dose kubjeller, den litt svimlende Funny On The Inside, den spretne Lighten Up The Clouds og den rolige og harmoniske Something To Remember. Alle som en kunne like gjerne vært plukket fra et av bandets foregående album. Pogo Pops fornyer seg altså ikke med Where The Action Is, istedenfor manifesterer de seg som en pålitelig leverandør av gode poplåter.

Bandet har også valgt en litt finurlig måte å gi ut det nye albumet på. Platen eksisterer i et fysisk opplag på kun 777 eksemplarer, altså: er det utsolgt, så er det utsolgt. På den måten virker det ikke som de prøver å tilegne seg nye fans, men heller "smøre" de gamle. Svorne tilhengere vil her også finne en gulrot. Hvis man ikke har samlemani og snarere velger å kjøpe platen elektronisk fra bandets nettsider, får man i tillegg to samleverk med på kjøpet – to kompilasjoner med låter som det den dag i dag går gjetord om, låter en kanskje var for ung til å plukke med seg fra platesjappa den gangen på 90-tallet

Når det er sagt, så tviler jeg allikevel på at noen av låtene fra Where The Action Is vil feste seg i hjernen og om ti år bringe frem minner som Scooter Girl, Pop Trip og Jennifer Peach både gjorde og gjør. Pogo Pops har i løpet av de siste årene vært utgangspunktet for en liten kultrevolt i Bergens-området. De gamle hitsene har en helt egen mystikk knyttet til seg. Men selv om bandet med Where The Action Is på mange måter har valgt å avmytifisere seg selv er platen mer enn velkommen blant fanskarene.

En ting er i hvert fall klart: Så lenge Pogo Pops vil, så hersker det liten eller ingen tvil om at de aldri kommer til å slutte å snekre sammen fantastiske pop-låter.