Nick Cave and the Bad Seeds
Lambchop
Tom Waits

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Høsten er her

Pianoviser fra en av Nick Caves mange gode hjelpere. En lytteopplevelse beregnet på de mørkere årstider.

Siden 1990 har Conway Savage vært en del av Nick Cave and the Bad Seeds, i tolv år har han sittet så stødig han har klart bak tangentene. Innimellom har han også tatt seg tid til andre prosjekter. For to år siden (2000) ga han ut soloalbumet Nothing Broken i Australia. Nå er det tilgjengelig også i vår verdensdel.

Savage har fått god hjelp av bandkolleger Mick Harvey og Martyn P. Casey, med er også Charlie Owen, som har en fortid i New Christs. Conway Savages soloalbum ligger ganske tett opptil både soundet og stilen til Nick Cave. Mitt eksemplar av CDen har til og med et lite klistremerke hvor det står "File under Nick Cave & The Bad Seeds". Om det er ment som salgstriks eller forbrukerveiledning veit jeg ikke, men dette er et ganske trygt kjøp for Cave-kjennere.

Nothing Broken er full av små, enkle og vakre låter. De er nedstemte og på kanten til deprimerende, slik høstplater skal være. Det er mye melankoli og lengsel, men ikke mer enn denne type skiver normalt krever. Han hadde sikkert vært perfekt som barpianist de søndagene man er nødt til å drikke seg ned fra ei litt for tøff og voldsom helg. Det måtte vel å merke være på en svært liten bar hvor alle holdt kjeft og kanskje røyka sigarillos ("Skal det være en bourbon?")

Nå er ikke Savage noen Cave. Han er verken en så mystisk mann, så spesiell tekstforfatter, eller så god vokalist. Vivienne Gray hjelper til med vokalen på noen låter og sørger dermed for litt ekstra variasjon. Men Savage klarer seg godt på egen hånd, der han sakte glir gjennom visene sine. Litt stillestående kan det riktignok bli i blant, men det er bare å riste av seg og lytte videre.

Plata varer ikke mye lenger enn en halvtime, men det er ikke så farlig. Bare sett den på repeat, så kan den sikkert være god å ha noen kvelder i høst og vinter. Den er preget av både tristhet og hygge på en måte som minner litt om Lambchop. Nothing Broken kan nok ikke måle seg med det beste han har vært med på med The Bad Seeds, men er en fin venteplate til Nick Cave kommer ut i lyset igjen.