Hillulah EP

Gang Gang Dance

CD-EP (2005) - The Social Registry / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

New York Is Now!

En forvrengt danseplate fra klokkeslummen i Brooklyn.

Det finnes en utømmelig strøm av toner, og den kommer fra Brooklyn, New York City. Dette kreative arnestedet i hjertets bakgård, urban slagmark og klodens mest trendy sted for kreativ nytenkning. Det er selvsagt en umenneskelig oppgave å holde tritt med det som til enhver tid er dagens band fra området, men Gang Gang Dance har i løpet av kort tid karret til seg en god del blest og lovord på sin vei.

Gang Gang Dance er ikke nymoderne discopunk slik navnet kan indikere, men et eksperimentelt reir av individer som er beslektet med Black Dice (som de både spiller og øver med), Animal Collective (som de turnerer sammen med), No-Neck Blues Band, Sunburned Hand of the Man og dess like. Med andre ord, her er rare lyder, kaotiske støyelementer, rytmiske funderinger og tribale seanser i skjønt kaos. Hillulah er en reutgivelse fra en begrenset CD-R fra 2004, denne gang påskjønnet med 30 minutter "live footage from Knitting Factory". Requires Apple Quick Time står det til min store glede i omslaget, men jeg fikk i hvert fall ikke opp noen film på min maskin!

Det øvrige innholdet består av cirka 30 minutter fordelt på fire låter, som søker det ekstatiske og jager det grensesprengende i musikken. Opptakene er gjort live og tatt opp på steder som Knitting Factory og North Six i 2003/2004. Det virker som om Gang Gang Dance har et ganske fritt sceneuttrykk, der hemningenen legges til side i garderoben. Det er tydelig at de søker å frigjøre seg fra konvensjonelt bindende lenker, men som jeg peker på i første avsnitt, så er de i godt selskap i disse dager. GGD misbruker støy og leven i noe mindre grad enn sine frender Black Dice, men har et rått og forstyrret uttrykk som aldri faller ned til det statiske eller hvilende. De har et funky og dansbart preg bak alt bråket som skramler og rister løs fra deres "nær-sammenbruddets rand" estetikk, nærmest som en utemmet krigerstamme fra jungelen gyver de løs med brask og bram. Med ville krigshyl og rituelt preg møter de byen og det moderne liv. De trekker med seg elementer fra byen (no wave, industri), skuer tilbake (krautrock) og viser global tilhørighet (dub), men ender likefullt opp med å kverne alt dette til noe som virker friskt og eget. Mellom de utagerende og radikale utbruddene hviler bandet i en psykedelisk frihetståke, i en den hvileløse ferden fra primitiv ekstase og urban undergang som de omgir seg med.

Det må være en utblåsning også for publikum å oppleve Gang Gang Dance, og det kommer godt til uttrykk på Hillulah.