Kraftwerk
Tøyen

Wørk - Elektrofant (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vi dansar! Som robotar!

Leken og spenstig electronica fra lett eksentrisk Stavanger-duo.

Elektrofant er en duo bestående av Klaus Skrudland og Trond Anfinnsen fra henholdsvis Stavanger og Sandnes, og de har i løpet av året fått en rakettstart på karrieren. Det begynte med at gutta la inn noen spor på NRK Upunkts Urørt-sider - en side for usigna artister der de ble kåret til "Ukas Urørte". Deretter ble singelen Flipstick lagt på P3s spillelister, og der har den vært helt siden januar. Undertegnede var en av mange som lot seg sjarmere av denne lekne og utrolig fengende låta. Så da duoen nå slapp sin debut-EP, oppkalt etter singelen, var det spennende å se om resten av låtene holdt samme høye standard.

Duoen har visst en fetisj for gamle analoge synther, og det høres. Du skal rett og slett lete lenge etter en mer tydelig retropreget elektronisk skive enn dette. Assosiasjonene blir fort trukket mot musikken i de gamle Nintendo TV-spilla mine som samler støv oppe på loftet et sted. Allikevel klarer Elektrofant å bruke dette mildt sagt eksentriske utgangspunktet til å lage veldig fengende, sprudlende, og dansbar musikk.

EPen åpner med den tidligere nevnte singelen Flipstick; den mest umiddelbart fengende låta på skiva, og etter min mening dessverre også den beste. Denne låta tilbyr en utrolig sprudlende melodilinje med et veldig tett og rent lydbilde. De to neste låtene tilbyr mer moro i samme genre, og det er denne første halvdelen av skiva som er den mest retroaktige. Den siste halvdelen av skiva tar duoen en dreining mer i retning house og toner med det litt ned på Nintendo-inspirasjonen. Disse låtene fungerer også til en viss grad, men mangler etter min mening litt av sjarmen man finner på den første halvdelen. Blant disse låtene syns jeg My Honda Escapes The Fire fungerer best med sine tunge beats og nedtonede mellomspill.

Man kan ikke beskylde Elektrofant for å være nyskapende, selv om det er vanskelig å finne musikalske referanser til denne skiva. Det man kan si derimot, er at de presterer å lage jevnt over svært morsom og fengende elektronisk musikk. Det at denne skiva "bare" er en EP er kun positivt, da jeg egentlig ikke kan forestille meg at Elektrofant per dags dato klarer å holde interessen for materiale av denne typen oppe gjenom en hel fullengder. Et par og tjue minutter er egentlig akkurat passe.