Warszawa - Holy Toy (1982)
Panzer and Rabbits - Holy Toy (1984)
Why Not in Choir? - Holy Toy (1985)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blomster & Betong

Solid gjenforening av Holy Toy - etter et kvart århundre.

At det skulle komme noe nytt fra Holy Toy 24 år siden forrige bidrag overrasker og gleder mange. Meg inkludert. Holy Toy består i dag av bandets grunnleggere Andrej Nebb og Lars Pedersen. Begge har vært høyst aktive siden forrige Holy Toly utgivelse. Nebb har gitt ut flere album med sitt gamle band De Press (i hovedsak med base og medlemmer fra Polen) og Pedersen har hatt full konsentrasjon med prosjektet/bandet When, i tillegg til snarturer innom The Last James og Merchants of Venus. Men drømmen om å skape noe nytt med Holy Toy kan muligens ha kommet etter at duoen ble gjenforent med konsert i november 2011. Med en håndfull låter ble comeback-albumet spilt inn i studio i henholdsvis Oslo og Nowy Targ, en liten fjellby ved Tatrafjellene sør i Polen.

Holy Toy sine album fra 80-tallet er obligatorisk pensum, og etter så lang tid borte er det grobunn for litt skepsis. Hva kan duoen anno 2013 bidra med? Eksisterer den samme pågåenheten og lidenskapen?

Det tar ikke mange sekundene på Psychic Overdrive før duoen slår en rak høyre i mellomgulvet og det hardt. Dundrende og overrumplet av Pedersens lydorgier og råskap viser Glos Demona Stróza at her er det intet publikumsfrieri. Et lite tips: Vær våken, for det starter stille og uskyldige før det braker løs. Det er alvor før det roer seg ned med Mroczny Hymn. Uten hemninger og tanker på historien blir produktet umiskjennelig Holy Toy og referansene til bandets tidligere katalog er absolutt tilstede.

Fra støyete, massiv, kompakt industrirock med betongreferanser som preger store deler av plata viser duoen også mer klassiske rocke-elementer på enkelte låter. Postpunk og Joy Division/tidlige New Order-toner høres i The Garden of Love, en drivende bass med støyete gitarer og synthcollager. Mer forbausende er sødmen og nakenheten i den vakre og romantiske The Little Boy Lost, en låt som leker med følelsene. Det er gripende og vakkert, ikke helt det vi assosierer med Holy Toy. Begge låtene med tekster av William Blake, denne gang oversatt til polsk. Lyrikken for øvrig er skrevet av Nebb, den polske forfatteren Czeslaw Milosz og den polske multikunstneren Witkacy.

Enhver Holy Toy utgivelse har stor spenning og nerve, du vet ikke alltid hva som venter i neste sekund, neste låt. Dagens utgave viser variasjon der det bastante, energiske, skarpe blandes med ømhet, ofte i samme låt. Andre ganger er det masse sterke pressende lyder som i monotone Bambino Boms. Forvirrende til tider, men det fanger oppmerksomheten og fordrer konsentrasjon. Dette er jo Holy Toy nettopp slik de skal være! Lyduniverset til Nebb og Pedersen kreerer og blander betong med blomster. Pedersen håndterer strenger, tangenter, trommestikker og det er kun på en låt Nebb trakterer bassen. Vokalarbeidet håndteres av Nebb på ypperlig vis.

Holy Toy viser med Psychic Overdrive at de fortsatt har energien, kraften og det mesterlige for å frembringe en sterk opplevelse. Albumet gis ut på vinyl som inkluderer cd-plate.

Flying Lotus - Cosmogramma

(Warp)