Supersilent
In the Country
SPUNK

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vakre toner i ulendt tåkelandskap

Norsk lyrikk tonesatt av tre begavede improvisatører, slik blir det flott musikk av.

Improvisasjonstrioen Bol kom sist høst med sin tredje plate, og stadfester nok en gang at denne Trondheimbaserte konstellasjonen virkelig har noe å bidra med, også i lydfestet format. Tidligere har de gitt ut Silver Sun i 2005 og BOL i 2001, denne heter Skylab.

Det åpner så forsiktig, så forsiktig. Klangteppe. Lyder. Filter. Vokalist Tone Åse veksler på å lese og synge diktet Skylab, skrevet av Rolf Jacobsen og oversatt av Roger Greenwald, Ståle Storløkken bygger opp universet med flere lyder, tettere klang. Ingen periodefølelse, alt flyter.

Etter en stund starter spor to, Earth Control er rytmisk. "To earth control. To earth control. Yes, it's warm", sier Åse med sporadiske mellomrom i dette smått stressende, dog utrolig tøffe strekket som kan gi assosiasjoner til filmatiserte fremtidsvisjoner fra syttitallet. Plutselig kommer et hyl som skjærer dypt og kaldt i ryggraden, og markerer en ny overgang.

Deadly Housewife heter spor tre. Husmoren er mer sentrert rundt frijazz. Tor Haugeruds akustiske trommer blir for første gang introdusert på platen, som sammen med en rytmisk og staccato drone fra Storløkken sørger for en ny klangkarakter på et nytt nivå. Over dette svever flere synthstemmer og Åses langstrakte toner med en litt aggressiv undertone.

De tre første sporene er kanskje spilt inn individuelt, skjønt etter å ha blitt mikset fremstår de som ett selvstendig strekk. En finurlighet i det minste undertegnede har gjort seg bevisst.

Denne inndelingen i perioder oppleves også videre, med den påfølgende Hush som et pusterom fra alt av rytmer. Klangteppet er tilbake og brer seg ut i rommet med en uhyre lavmælt autoritet, og selv uten særlige variasjoner forsvinner de seks minuttene før man får sjansen til å tenke seg om.

Uten å vite det, spilles så 19 sekunder kalt Briefing, før The Fat Girl's Revenge tar over og lager liv i stua. Denne låta minner om det som kunne vært en hit. Ikke særlig representativ for platen som helhet, for den stikker seg ut med sin mer konvensjonelle vers/refreng-oppbygning, men det i seg selv gjør den mer til en låt heller enn et strekk. Likevel merkes det i overgangen til refrengene at dette er et improband og ikke et rockeband – fraværet av en pumpende plankebass gjør seg nokså gjeldende her. Det er nesten så jeg stiller meg litt spørrende til hvorfor det blir gjort slik.

På dette stadiet i platen skal jeg innrømme at jeg er litt mett. Veldig flott, alt som har blitt gjort til nå, samtidig er det litt krevende å gå på en ny giv med flere lavmælte strekk, derfor forsvinner også en del av fokuset herfra og ut når jeg hører hele platen gjennom. Som en kompensasjon for dette har jeg slått meg til ro med rett og slett å ta en liten pause her, og sette på den siste halvtimen musikk senere.

For meg fremstår nemlig platen todelt, hvor siste halvdel besitter vel så mange kvaliteter som den første. Bare en smule mer ettertenksom i karakteren, uten de altfor store fjelltoppene å bestige. Bassproblematikken fra The Fat Girl's Revenge dukker riktignok opp igjen i løpet av Burning, men ikke i stor nok grad til å frarøve låta den herlig fengende følelsen i midtpartiet. Dessuten er Olav H. Hauges dikt Singing Again, oversatt av Robin Fulton, en virkelig vakker vals som setter i gang emosjonsapparatet.

Dessverre har jeg ikke fått mulighet til å stifte bekjentskap med bandets tidligere utgivelser før denne omtalen, men så vidt jeg oppfatter både musikk og musikere, er dette improvisasjonskunst på høyt nivå og i stadig utvikling. Tone Åse, Ståle Storløkken og Tor Haugerud – alle kjent fra en rekke andre band og prosjekter – er med Skylab i hylla en kilde til spennende og utfordrende lytting.