Sir Richard Bishop
Harris Newman
Jack Rose

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I huskestua med Yair

Delikat 'american primitive' fra denne israelske gitaristen.

Yair Yona står sentralt i den tydelig gryende indie/nyfolkscenen i Israel. Som grunnlegger av fine Anova Records står han bak skiver fra blant andre Noa Babayof (tidligere omtalt med rosende ord her på groove), Ruth Dolores Weiss og Eli Rozen. Han har selv vært med i en rekke undergrunnsband i hjemlandet, men Remember er hans første plate som soloartist.

Yona gjør lite for å skjue de åpenbare innflytelseskildene som har lagt grunnlag for hans debut. John Fahey og Jack Rose er navngitt på et par titler, og Yona har selv lagt til Glenn Jones (Cul de Sac), Jack Rose (Pelt) og Steffen Basho-Junghans som kilder. For de som nikker gjenkjennende til disse navnene, så er vi altså inne på det som omtales som både "american primitive" og "Takoma-skolen": Instrumental akustisk gitarmusikk med røtter i amerikansk folk (blues, country, ragtime), fornyet og psykedelisert med folk som Fahey og Robbie Basho på 60-tallet og gjenoppdaget i nyere tid.

Remember går slik opp stier som tråkket både en og to ganger tidligere, og Yair Yona vil nok ikke skape de store omveltninger med sin plate. Men Remember er, i tillegg til å gi honnør til de eldre gentlemen, en vital og spennende plate på egne ben. Yona trakterer både 6- og 12-strenger, Weissenborn, bass og banjo, og han har med seg en del utfyllende musikalsk akkompagnement. Hans israelske bakgrunn kan også spores i enkelte av låtene, som drar seg bort fra Mississippi og nærmere mot bazarer og ørkenlandskap. Dette er grep som forhindrer det hele fra å bli altfor pludrete. Det siste er selvsagt det faktum at Yair Yona er en utsøkt gitarist, som spiller med stor forståelse og tilstedeværelse platen gjennom. Remember er genuin i sin fremstilling og et forfriskende tilfang til genren.

Yair Yona er også mer åpen for å hente inspirasjon utenfor deltaet, være seg en dokumentar på History Channel om Moses, et humoristisk skråblikk på tv-serien Are You Smarter Than a 5th Grader eller en direkte lenke til post-rockerne i Godspeed! You Black Emperor. Skinny Fists forener Robbie Bashos gitarstil og Godspeeds pondus (tittelen er hentet fra deres Lift Your Skinny Fists to Heaven), og det 8 minutter lange avslutningssporet står sentralt her. Innledet etter boka, men etter hvert med et dramatisk strykerparti som bygger den opp ytterligere. Noe av det samme gjelder for spenstige Russian Dance, et spor som klart utmerker seg med Erez Kriels trekkspill og Boris Martzinovskis mandolin. Yonas gitarspill er hele tiden utsøkt og tilstedeværende, men han kunne gjerne utnyttet denne vellykkede flerbrukseffekten i større grad.

Russian Dance og Skinny Fists viser noe av det ekstra potensialet som ligger i musikken til Yair Yona, men grunnlaget er mer enn bra nok i seg selv.