Bad Moon Rising - Sonic Youth (1985)
EVOL - Sonic Youth (1986)
Goo - Sonic Youth (1990)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Offentlig eiendom?

Soniske matriser og abstrakte collager. Støyete rock med sterke melodier ifølge Sonic Youth.

Sonic Youth vektlegger på Sister det harmoniløse og abstrakte som tidligere, og elementer som dissonnante gitarer, feedback og repetetive rytmemønstre er fremdeles referansepunkter i Sonic Youths uttrykk. Men på Sister framstår dette også som virkemidler for å skape kontekst og dybde til et låtmateriale som blir mer og mer melodiorientert. Sonic Youths uttrykk har tendenser mot riffbasert rock, hardcore og punk i flere av låtene, og råheten og energien i materialet står ikke tilbake for de tidligere albumene. Abstrakte støysekvenser, feedback-ekskursjoner og massive gitarvegger er altså fremdeles helt sentrale elementer.

Med en tidligere coverversjon av The Stooges (I Wanna Be Your Dog - Confusion Is Sex) nikker Sonic Youth denne gangen i retning av et annet garagepunkband fra 70-tallet: Crime fra San Francisco. Selv om Hot Wire My Heart ikke er en karakteristisk låt for Sister, virker det karakteristisk for Sonic Youth å velge denne låta i nettopp denne perioden. Ciccone Youth, sideprosjektet til Sonic Youth, har året før Sister sluppet en coverversjon av Madonnas hit Into The Groove som singel, og Ciccone Youth fullfører Madonnaprosjektet året etter med The Whitey Album. CD-utgaven av Sister er heller ikke helt fri for Madonna-referanser. Gjennom ekstrasporet, rap/rock-hybriden Master=Dik, kommenterer Sonic Youth på mange måter Ciccone Youth-singelen Into The Groovey og B-siden Tuff Titty Rap (som begge ender opp på The Whitey Album):

"One two, one two, one two titty
I know every nook and cranny in New York City
We're ciccone and that's enough
I'm the royal tuff titty and you gotta taste my love
Taste my love
Cicc
Ciccone
Ci ci ciciccone
Ci ci ci ciccone
Ci ci ci ci ci"

Det er i utgangspunktet stor musikalsk avstand mellom Crime og Madonna. Å bringe disse sammen illustrerer Sonic Youths uensartethet, samtidig gir det også albumet en collagepreget sammensetning. Dette gjenspeiles også i coveret, som er en billedcollage satt sammen av bilder klippet fra magasiner og blader. Collagen inkluderer blant annet motiver fra Disneyland, et fotografi tatt av celebritetsfotografen Richard Avedon, og nok et stillsfoto av Richard Kern (EVOL II). Avedon truet SYs plateselskap SST med et søksmål for uautorisert bruk av hans fotografi, noe som førte til at SST rett og slett tusjet over dette fotografiet (øverst til venstre på frontcoveret). Av redsel for lignende reaksjoner fra Disney gjorde SST noe lignende med Disneyland-motivet på bakcoveret.

Innerteksten i coveret krediterer omslaget på følgende måte: Cover photos from public domain jacked from sonic matrix. Som med Madonna-prosjektet gjør Sonic Youth et forsøk på å rekontekstualisere materiale fra populærkulturen, en kultur som oppfattes som public domain - offentlig eiendom - i det øyeblikk det er sluppet ut i allmennheten. Å bruke materiale på denne måten, fra både fortidig og samtidig kultur som utgangspunkt og plattform for eget uttrykk, har lange røtter, men er i dag sterkt begrenset av copyrightlovene. Gjenbruk av foreliggende kulturuttrykk som utgangspunkt for ny kreativitet, kræsjer altså med den private eiendomsretten som copyrightlovene representerer. Bandet Negativland, labelkamerater av Sonic Youth på SST, har nettopp gjenbruk og rekontekstualisering av allerede produsert materiale fra the public domain - som musikk, lyd fra film, radio, TV og reklame - som hovedfokus, og havner i retten på grunn av dette noen år senere. Mer om dette i omtalen av Daydream Nation. Men Ciccone Youth og The Whitey Album (som i utgangspunktet var ment til å sette Beatles-albumet inn i en ny sammenheng), coverarten til Sister, og andre motiver og referanser Sonic Youth bruker, kan ses i lys av popkunsten og andre kunstretningers vellykkede bruk av readymades som direkte utgangspunkt for egen kreativitet.

Et tema eller motiv som ikke er rettighetsbelagt er Pacific Coast Highway, veistrekningen som følger USAs vestkyst. I god Sonic Youth-tradisjon kommenterer de det klisjefylte bildet som er tegnet av strekningen, og Californias "easygoing lifestyle". Burt Bacharach og The Mamas and The Papas har laget låter med denne strekningen som motiv tidligere, og disse faller glatt inn i klisjeén om solbadede veier som forseres bekymringsløst i åpne cabrioleter. Sonic Youths portrett av Pacific Coast Highway ligner mer på en voldsom roadmoviesekvens. Den åpner som et voldsomt industrielt gitartema med et Swans-lignende preg, med Kim Gordons intense formidling av en smått nevrotisk forelskelse som vokallinje. Innholdet kunne blitt forvekslet med en tekst av Hal David hvis den hadde blitt pakket inn i et Bacharach-arrangement. Men Kim Gordon er ikke Dusty Springfield, og i den mer brutale rammen til Sonic Youth og Gordons typisk intense, men samtidig fraværende stemme, dukker de mørkere psykologiske undertonene opp til overflaten. Et lett og luftig mellomparti setter det industrielle gitartemaet og Gordons vokalmotiv i et kontrastfylt perspektiv. Et av de absolutte høydepunktene på Sister, og veistrekningen Pacific Coast Highway blir aldri den samme.

Åpningssporet Schizophrenia er en av de mest populære Sonic Youth-låtene og er en livefavoritt den dag i dag. Schizophrenia er på mange måter representativ for Sister og setter standard, både psykologisk og riffmessig, for hele albumet. Den åpner med en nydelig og skeiv gitarlinje over et repetetivt rytmemønster fra trommeslager Steve Shelley, og Thurston Moore synger:

"I went away to see an old friend of mine
His sister came over she was out of her mind
She said Jesus had a twin who knew nothing about sin
She was laughing like crazy at the trouble I'm in
Her light eyes were dancing she is insane
Her brother says she's just a bitch with a golden chain
She keeps coming closer saying I can feel it in my bones
is taking me home"

Gitarene brekker melodien i to, og introduserer samtidig Gordon:

"My Future is static
It's already had it
I could tuck you in
And we can talk about it
I had a dream
And it split the scene
But I got a hunch
It's coming back to me?"

Spiller Gordon den schizofrene søsteren her?
Schizophrenia bygger seg opp og tar av i et støyparti før den toner rolig ut. Denne måten å dele vokalansvaret på er et varemerke for Sonic Youth, og de bruker dette virkemiddelet også i senere låter (sjekk Kool Thing på Goo).

Kotton Krown er også en duett mellom Moore og Gordon, og selv om begge høres ut som om de er høye som fjell, er dette en av de minst abstraherte tekstene med kjærlighet som ytre tema. Melodien er basert på feedback og gitarstøy, men den er allikevel bygget på en mer konvensjonell struktur.

Science Fiction-forfatteren Philip K. Dick er kreditert i coveret med The Owl In Daylight, en bok som ikke ble ferdig før han døde (Dicks roman "Do Androids Dream of Electric Sheep?" var opphavet til filmen Blade Runner), og flere av tekstene på Sister kan tilskrives Dick-inspirerte space-hallusinasjoner. Deriblant den vakre balladen Beauty Lies in the Eye, og ikke minst den uptempo Stereo Sanctity (med et klassisk SY-komp!):

"I'm keeping my commission to faith's transmission
Two speakers dream the same and skies turn red
Satellites flashing down orchard and delancey
I can't get laid cuz everyone is dead?"

Sister er en utgivelse med et veldig variert låtmateriale. Men alt er bundet sammen av det karakteristiske soundet til Sonic Youth, forankret i de metalliske, klangfulle, dissonante OG melodiøse gitarene til Lee Ranaldo og Thurston Moore. Schizophrenia er nok en av de mest sentrale låtene i mytologien rundt Sonic Youth, men Sister er spekket av etterhvert klassiske riff og låter det hviler noe tidløst over. For noen trekker Hot Wire My Heart ned helhetsinntrykket, men for meg setter akkurat den låta Sister i det perspektivet den trenger. Dette er en spennende og intens skive av det sjeldne slaget.