Blood Brothers
Isis
Slayer

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fra asken til ilden

Overbevisende lurveleven med sinna punkmetal fra Nashville-band.

Lei av designband, trøtt av solskinnspunk og intetsigende noksagter uten nevneverdig guts? På jakt etter noe moderne, vettug og sinna old school hardcore med mening? Du kan hermed innstille jakten for en stund. Nashvilles (nå Portland) From Ashes Rise har beredt en styrkedrikk av 12 korte bomber av noen hardtslående mareritt til deg.

Nightmares er kvartettens tredje plate, men jeg har i skrivende stund ikke hørt deres to foregående. Det jeg vet er at medlemmene har en fortid fra blant annet Tragedy, og at de til denne platen har fått med seg produsent Matt Bayles, som blant annet har jobbet med The Blood Brothers og Isis. Han sørger for at Nightmares låter stramt og kraftfullt på samme tid, og dermed er velegnet til å spilles høyt. FAR befinner seg et sted mellom disse tre nevnte bandene i sitt uttrykk. De er ikke så trekkoppspilte som blodsbrødrene og på langt nær så storslagne som Isis, men har gått på den gamle hardcore-skolen, med metal som valgfag og smugrøykt med Neurosis i storefri. Om de ikke direkte revitaliserer sin genre, så klarer de i hvert fall å sparke overbevisende fra seg.

Pussig nok er det Jade Tree som står bak utgivelsen, et selskap man helst forbinder med mer sofistikert emo/hardcore. Det er følelser i sving her også, men sparkene utføres med tyngre hæler og rettes mer direkte mot der det gjør mest vondt. Vokalistene Brad Boatright og John Wilkerson deler på oppgaven, og utfører den med voldsom styrke. Den grøvste av dem blir litt for baktung for min smak, men han er ikke rent lite fryktinngytende når han brøler: "This is no make believe, this is so fucking real!" på In a Free Land. Men det er det fengende åpningssporet Reaction som slår an tonen. Med en gitarlinje som tørker opp blodrestene etter sør-Californias poppunkere og et heseblesende driv dras vi umiddelbart inn i FARs kombinasjon av kraftfullt øs og dystopiske tekster. Enda raskere går det på utrolige Hell in the Darkness: "In a hell of gray, a flood of locrian noise, full of deafening rain, sings the songs of the storm: "Welcome to a hell in the darkness"..." De maler stadig opp slike svarte bilder, med en viss engasjerende brodd, uten å bli direkte politisk predikerende.

30 minutters spilletid er kort, men i dette tilfellet akkurat passe. Man blir tross alt litt sliten av den enorme intensiteten som From Ashes Rise pumper ut. Heldigvis legger de inn et par relative sidestikkere, slik som On the Fray: Her senker de tempoet noe og toner ned gitarduellene. Teksten stiger dermed klarere frem og vi kan hygge oss med meldinger som: "Black smoke rise and fill the blood red skies, manmade dust designed to blind our eyes..." Black Granite er også et slik unntak. Her bistår Matt Bayles på piano, men den altfor korte instrumentalen kunne med glede vært utviklet ytterligere. Og skal jeg peke på et savn med Nightmares, så er det nettopp dette. FAR høres ut til å være kapable til å begi seg ut på noe dristigere eksperimenter. Men til gjengjeld er de sinte og forbanna så det holder.

Wild dogs are running, bearing their fangs,
In shock and fury, bloodlust controls,
Lock your doors, the dogs want in. The dogs want in!