Kid Loco
Air

Hot Shots II - The Beta Band (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Betasuppe pluss pluss

De skotske neo-hippiene serverer sin spesialitet i år og. En betasuppe som er litt mer spennende enn andre betasupper.

- Se her! Nå skal jeg selge fem utgaver av The Beta Bands The Three EP's, sier John Cusack, og setter på Dry The Rain i filmen High Fidelity (2000). Dette ble mitt første møte med disse sjarmerende skotske neo-hippiene. Og i likhet med sikkert enormt mange andre kjøpte jeg skiva som ble gitt ut i 1998, nettopp etter introduksjonen i filmatiseringen av Nick Hornbys utmerkede roman om platejunkies og ja, hjerte/smerte.

Med The Three EP's eksperimenterte Beta Band frem sin helt egne lyd med alt fra melankolske nakkefølere av noen poplåter, til synthpludring avbrutt av skrikende fuglekvitter (som jeg alltid bråvåknet til hvis jeg skulle ha klart å duppe av underveis). Med den selvtitulerte albumdebuten (1999) og Hot Shots 2 (2001) har Edinburgh-gutta beveget seg mot et stadig mer direkte uttrykk; de har blitt lettere ha med å gjøre, mer happy og med en renere popteft, uten at de har mistet sitt særpreg på veien. De virker rett og slett mer strukturerte nå enn tidligere, noe jeg tror kan være en fordel i prosessen mot å kommunisere med lytterne.

Selve tittelen, Heroes to Zeros, spiller for øvrig på at bandet ikke lenger har den samme hypen rundt seg i britisk presse som tidligere. The Beta Band er rett og slett å regne som etablerte der på øya nå, noe vi etter min mening ikke hadde tatt skade av at de var her til lands også. Som Stephen Mason synger på Troubles "It's about time that we fell in love, you know I've been crying". Kan du motstå en så inderlig invitasjon? Spøk til side. Til tross for manglende stuk i britisk presse for tiden leverer Beta Band som alltid sin heftige indie-elektronika lekent, snurrig, finurlig, spaca, spennende og utfordrende. Hardcore fans skulle således ikke behøve å bekymre seg over at de har utviklet et renere pop-uttrykk, muligens enda mer likt Super Furry Animals enn tidligere. Du vil trenge noen runder for å komme inn under huden på årets utgivelse også.

Skottenes indie inneholder som vanlig mange, mange elementer. En del fler enn hva en gjennomsnittlig betasuppe inneholder, for å si det sånn. Det er vanskelig å lage et bilde av The Beta Bands lyd for uinnvidde lyttere. Dette minner om mye rart, og høres fortsatt aller mest ut som The Beta Band. Deres særpregede pop med fokus på nydelige melodier og en deilig, drømmende og skjør vokalsignatur av Stephen Mason, er rett og slett til tider überlekkert. Her får vi psykedelisk pop, gjerne avbrutt av en bro med pling-pling-plong-synth, gitarriff og dundrende bass, før det brytes av kosete fuglekvitter (Assessment). På Wonderful messes det bak snurrige spirrevipp-lyder "She's so wonderful", før en deilig melankolsk popmelodi med små trommebreak og dundrende bass i bakgrunnen gjør entré og refrenget tar over "In time you realise, it's all for you". Typisk Beta Band-låt.

På club-rockeren Liquid Bird høres det med dronende bass og spinkle trommeslag ut som vi er på begynnelsen av 90-tallet igjen, og det er bare herlig hvordan alt bakes om til et svevende poprefreng midtveis. Min favoritt på Heroes To Zeros er låta Simple med sine romantiske strykerarrangementer. Mason skriker etter selskap over soul- og hippie-koringene:

"It's a Tuesday night and I can't be with the people that I love tonight
they left me all alone and I can't forgive them
I guess I'll be on my own
I tried to see it their way, I tried to be alone
I try to do my own thing
but the trouble with your own thing is, you end up on your own”.

Dette akkompagnert av vakre, sprudlende melodier i et harmonisk lydbilde. Jeg noterer meg den beste Beta Band-låta siden Dry The Rain.

I tilfelle du mangler litt på å danne deg et bilde av Heroes To Zeros, skal jeg slenge fram noen hint til: Strand, harmonisk, blåsere, gitarrock, funky, synth, sjarmerende, eklektisk, energisk, laidback, forelsket, Café del Mar, løssluppen, frisk. Og ja, absolutt verdt det.