Wings of Kryy (Subtracted Blast mix)

Limbonic Art
Finntroll

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Vodka i plastbeger

Finsk superduo forsøker å nå Topp 10.

Finnugor hadde med sin tredje utgivelse muligheten til å lage blackmetal-platen som kunne plassert dem i toppsjiktet av finsk ekstrem-metall. Finland har gode tradisjoner for metal av ymse slag, hvilket gjør at landet med de tusen sjøer har fått et brukbart internasjonalt renommé innenfor den harde sjangeren av musikk.

Duoen Finnugor består av Gabriel Wolf og Godslayer N. Vassago (Tomi Kalliola). Begge har lang fartstid i den finske metallscenen; Gabriel med røtter fra det gotiske miljøet, mens Godslayer har vært innblandet i flere tradisjonelle black/death-prosjekter. Finnugor ble startet i 2001, og har siden den gangen gitt ut et par plater som ikke har vekket den helt store interessen, ihvertfall ikke her til lands. Bandets nyeste epos, Darkness Needs Us, er en ambisiøs og stor utgivelse, med låtmateriale som spenner fra grell black til snirklete gotisk metall. Kara har fått drahjelp av intet mindre enn 8 gjestevokalister, den mest kjente er "vår egen" Attila Csihar fra Mayhem. Sture Dingsøyr fra ex-Windir har også lånt ut stemmen sin, sammen med folk fra blant annet Moonsorrow og Anorexia Nevrosia. Alle har satt sitt preg på plata, selv om enkelte er mer anonyme enn andre.

Det er som sagt black metal dette dreier seg om. Det mest umiddelbare referansepunktet vil være norske Limbonic Art og landsmennene i Finntroll, da jeg har kommet over flere utslag av finsk humpa-metall på forskjellige deler av plata. Morfeus fra nevnte Limbonic Art har remixet låten Wings of Kryy, noe som bekrefter det musikalske slektskapet, og likheten mellom de to.

Forskjellene, derimot, er først og fremst at der Limbonic Art er utfordrende, varierte, til tider nesten litt nifse og med en evne til å skape atmosfære, er Finnugor for det meste kjedelig, uoversiktlig og gir meg bildet av to tenåringer som febrilsk forsøker å mane fram såkalt "ond" stemning ved hjelp av et Casio keyboard. Dette skyldes hovedsaklig produksjonsaspektet som ikke fungerer her. Synthen er overdrevet dominerende i lydbildet, og gitararbeidet blir grumsete og utydelig. Når synthen i tillegg låter plastikk, det vil si omtrent som en midi-fil på PC, blir totalinntrykket dårlig, selv om låtmaterialet i seg selv er på et akseptabelt nivå.

Finnugor bruker trommemaskin. Man løper en viss risk ved å bruke programmerte trommer, det kan i enkelte tilfeller fungere veldig bra, som til eksempel hos ovenfornevnte Limbonic Art, men i Finnugors tilfelle forsterker det plastlyden som gjør at man raskt mister interessen og lysten til å høre mer. Jeg har gitt Darkness Needs Us mange gjennomkjøringer, i håp om å kanskje oppdage nye aspekter og dimensjoner i musikken, men akk, nei!

Darkness Needs Us er en skuffende plate.