cover

High Dive

Maria McKee

CD (2003) - Viewfinder

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Alternativ / Singer/songwriter

Spor:
To the open spaces
Life is sweet
After life
Be my joy
High dive
My friend foe
In your constellation
Love dosen't love
We pair off
No gala
Non-religious building
Something similar
From our tv teens to the tomb
Worry birds

Vis flere data

Se også:
Live In Hamburg - Maria McKee (2004)
Live Acoustic Tour 2006 - Maria McKee (2006)
Peddlin' Dreams - Maria McKee (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Grandiost

Jeg hater og har alltid hatet musikaler.

Jeg hater musikaler, det vil si dårlige teaterstykker satt til grusomme sanger, framført av middelmådige "skuespillere" som er besatt av artister som Celine Dion og Mariah Carey. I tillegg skal de alltid danse, av en eller annen grunn.

I mars 1991 var jeg tilstede på "Miss Saigon" i London. Sigmund Freud ville ha blitt opphisset av å få servert en så klassisk traumesituasjon i sine klamme hender. Resultatet ble et angstpreget forhold til det meste som kan likne på musikaleri.

Jeg kan med hånden på hjertet erkjenne at de klassiske angstsymptomene gjorde seg gjeldende første gang jeg leste om Maria McKees første album siden det strålende post-grunge-albumet "Life is sweet" i 1996. Maria kunne nemlig berette at det ble bedrevet opera, så vel som musikalmusikk på hennes nye album, "High dive".

Jeg slet øyeblikkelig med svette, svimmelhet, kvalme, en fornemmelse av uvirkelighet, knute i magen, varme øreflipper, ustødige bein og nummenhet i store deler av kroppen. Men angst skal beseires ved konfrontasjon. Dessuten hadde jeg allerede betalt for skiva. Jeg valgte derfor å stupe fra det høyeste tårnet, i den grunne enden av bassenget. Som i de fleste angstsituasjoner, skulle det vise seg at faren var innbilt. Jeg kunne ha spart meg for katastrofetenkning, bekymringer, våkenetter og svettetokter.

For dette er kun musikal dersom Pete Townshend skal få definere begrepet. Ikke at Pete Townshend nødvendigvis er mannen vi bør stole på når det gjelder definisjoner, men han skrev "Tommy", det rekker for meg.

Grandiost er stikkordet for "High dive". Med strykere, blåsere, orgel, arrangementer inni arrangementer, intelligente tekster, finurlige melodier og en kraftfull, til tider overdådig produksjon. Man kommer likevel ikke utenom den fantastiske stemmen til Maria McKee. Hun kan gå fra hviskende sensualitet til voldelig skriking uten å trekke pusten, uten at det virker feil eller unaturlig. Tenk syttitalls glam-punk-funk, sekstitalls pop og det beste fra The Who, Queen og David Bowie. Ok da, litt Broadway, også.

McKees tidligere plateselskap Geffen har av uforståelige grunner bestemt seg for å trekke albumet "Life is sweet" fra markedet. For å sikre seg at tittelkuttet og den tilhørende "After life" ble hørt av så mange som mulig, bestemte McKee seg for å spille inn de to låtene også på "High dive".

Tilfeldigvis er denne sangen både min og Marias favorittlåt fra hennes katalog. Versjonen på "High dive" er tungt orkestrert, med strykere, blåsere og stor lyd. Den mer nedstrippete originalversjonen på "Life is sweet" er den definitive, men sangen er stor i begge versjoner.

Jeg hater og har alltid hatet musikaler. Men jeg elsker Maria McKee. Spesielt når hun serverer låter som klassike "Life is sweet",  powerpopete "In your constellation", funk-kabareten "Love doesn't love", storballaden "We pair off", pianoballaden "No gala" og den personlige "Worry birds".

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Sigur Rós - Takk

(EMI Virgin)

Vår anmelder er naiv nok til nok en gang å la seg affektere/lure av eterisk islandsk svevestøy. Heldigvis.

Flere:

Tanakh - Dieu Deuil
Dizzee Rascal - Showtime